آفتاب
تحلیلگر آمریکایی:

واقعیت استراتژیک منطقه افزایش روزافزون قدرت ایران است

واقعیت استراتژیک منطقه افزایش روزافزون قدرت ایران است

تحلیلگر واشنگتن پست در تحلیلی با اشاره به حقایق موجود در منطقه معتقد است ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت رو به تزاید منطقه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «چارلز کروثامر» تحلیلگر روزنامه «واشنگتن پست» و مفسر شبکه تلوزیونی «فاکس نیوز» در تحلیلی در سایت «ریویو ژورنال» با اشاره به برخی حقایق موجود در منطقه می نویسد: ایران قدرت رو به تزاید منطقه است.

نویسنده با ادعای اعزام کشتی های نظامی از سوی ایران به خلیج عدن همزمان با عملیات نظامی ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان که آمریکا را وادار به اعزام ناو هواپیمابر خود به منطقه کرد و نهایتا دولت آمریکا برای خودداری از برخورد احتمالی با ایران اعلام می دارد که ناوگان آمریکا برای مقابله با ایران به منطقه اعزام نشده اند را عقب نشینی در برابر ایران خوانده و می نویسد نهایتا آمریکا به جای فشار بر ایران به ریاض فشار آورد تا حملات هوایی علیه یمن را متوقف کند.

همچنین این تحلیلگر لغو ممنوعیت ارسال موشک های ضد هوایی اس ۳۰۰ به ایران از سوی روسیه که می تواند نفوذ به تاسیسات هسته ای ایران را برای موشک ها و هواپیماهای غربی ناممکن کند را از دیگر حقایقی معرفی می کند که بیانگر قدرت و نفوذ ایران در منطقه است. وی در این خصوص می نویسد نهایتا باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به جای تحریم یا تهدید روسیه به انتقاد صرف از عملکرد روسیه اکتفا می کند و فقط ابراز تعجب می کند.

چارلز کروثامر همچنین با اشاره به کوتاه آمدن اوباما در قبال درخواست ایران برای لغو یکباره تحریم ها علیه این کشور در قبال امضاء توافق هسته ای می نویسد، در ابتدا اوباما می گفت لغو تحریم ها تدریجی خواهد بود اما الان می گوید آن چیزی که مهم است این است که در صورت تقلب ایران در توافق هسته ای تحریم ها برگشت پذیر خواهند بود.

این تحلیلگر همچنین ادامه می دهد: گزارش هایی وجود دارند که نشان می دهد اوباما قصد دارد با آزادسازی ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران (۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی) جایزه ای بزرگ به ایران بدهد.

وی همچنین بقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت که مورد حمایت ایران است بعد از سال ها درگیری در این کشور بر خلاف میل آمریکا و متحدانش می داند و آنرا نشانه ای دیگر از قدرت ایران می خواند.

این تحلیلگر سرشناس آمریکایی همچنین در ادامه به نفوذ ایران در عراق اشاره می کند و می نویسد امروز ایران در عراق رهبری آن دست از گروه هایی که روزی علیه آمریکا می جنگیدند را در دست دارد اما اینبار آنها را علیه گروه تروریستی داعش بسیج کرده است.

نویسنده بعد از ذکر موارد فوق که نشانه هایی از قدرت و نفوذ ایران در منطقه است می نویسد: این خاورمیانه جدید است و این حقیقت استراتژیک بسیار واضح و شفاف است.

این تحلیلگر در بخشی دیگر از این تحلیل ایران را یک قدرت رو به تزاید منطقه ای خوانده و در عین حال مدعی می شود که آمریکا در ایجاد چنین وضعی به ایران کمک کرده است.

کد N802927

وبگردی