آفتاب
اعرافی:

تعامل میان مذهبی از رویکردهای جامعة‌المصطفی است

تعامل میان مذهبی از رویکردهای جامعة‌المصطفی است

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه گفت: جامعة‌المصطفی برآمده از انقلاب اسلامی است و در حقیقت، انقلاب اسلامی یک نقطه عطف در سیر تحول حوزه‌های علمیه و به ویژه قم به شمار می‌آید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار با علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حضور مسوولان در شهر قم و حوزه علمیه را منشاء برکات فراوانی برای استان و مجموعه نظام دانست.

وی قم را از پایگاه‌های مهم فکری و معرفتی جهان خواند و اظهار کرد: قم دارای زوایای گوناگونی از حوزه علم، دانش و فرهنگ است و یکی از مهم‌ترین این زوایا، حرکت بزرگ علمی و بین‌المللی است که پس از انقلاب اسلامی در جامعة المصطفی پایه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در جهان اسلام، چند محور آموزشی جهت تربیت اندیشمندان اسلامی وجود دارد که هر یک طیفی را تشکیل می‌دهند؛ یکی از این محورها، عربستان و دانشگاه‌های آن به شمار می‌آید و متاسفانه اندیشه‌ای تندرو و خشونت‌آمیز که منشاء مشکلات عدیده امروز در جهان اسلام و دیگر نقاط عالم است را تولید می‌کند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به زنجیره مراکز علمی و دانشگاهی شکل گرفته در پرتو این افکار افراطی و تکفیری، خاطرنشان کرد: از دیدگاه ما، این زنجیره به کلی دور از اسلام ناب و راستین قرار می‌گیرد.

اعرافی افزود: در کنار این محور، قطب‌هایی مانند الازهر وجود دارد که علاوه بر داشتن یک سابقه تاریخی، از تعادلی نسبی نیز برخوردار بوده و طبعا محوریت آن، تفکرات مذاهب اهل سنت است؛ امتداد این محورهای فکری و معرفتی، تقریبا در جای جای عالم اسلام مشاهده می‌شود.

وی، قم را به عنوان سومین پایگاه، سخنگوی اسلام ناب، معارف الهی و اهل بیت(ع) خواند و گفت: مجموعه مراکز حوزوی متعدد قم، در این جایگاه قرار می‌گیرند و جامعة المصطفی را نیز در این رقابت فکری و معرفتی جهانی باید مورد ارزیابی قرار داد.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه در طول تاریخ، همواره جنبه جهانی داشته است؛ اما جامعة المصطفی با این حجم از فعالیت‌های بین‌المللی، برآمده از انقلاب اسلامی است و در حقیقت، انقلاب اسلامی یک نقطه عطف در سیر تحول حوزه‌های علمیه و به ویژه قم به شمار می‌آید و موجب شد دامنه کار فکری آن در همه جهان گسترش یابد.

امام جمعه موقت قم در ادامه به معرفی برخی از دستاوردهای جامعة المصطفی پرداخت و گفت: هم اکنون حدود 40 هزار دانش آموخته المصطفی از 120 ملیت مختلف، در سراسر جهان مشغول به فعالیت در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستند و حامل اندیشه اسلام ناب و قرائتی که جمهوری اسلامی از آن ارائه کرده، می‌باشند.

وی، تاکید بر حرکت شفاف و علمی در جهان را از سیاست‌های اصلی جامعة المصطفی خواند و افزود: تاکید بر تعامل میان مذهبی از دیگر رویکردهای جامعة المصطفی به شمار می‌آید و در همین راستا، تعدادی از واحدها و نمایندگی‌های المصطفی در داخل و خارج کشور به طلاب اهل سنت اختصاص یافته است و در برخی مراکز نیز طلاب شیعه و سنی المصطفی در کنار یکدیگر به فراگیری علوم اسلامی اشتغال دارند.

وی، آشنایی مسئولان با جامعة المصطفی را در تقویت این نهاد و نیز امکان ایجاد همکاری‌های دوجانبه موثر دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت‌های علمی و فرهنگی جامعة المصطفی بهترین راه جهت نشر گفتمان انقلاب اسلامی در جهان به شمار می‌آید و امیدواریم دانشگاه‌های ما نیز از ظرفیت‌های خود در این جهت استفاده کنند.

اعرافی با اشاره به استقبال گسترده مخاطبان گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر جهان، یادآور شد: تربیت نیرو و تولید فکر جهت نشر گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر عالم، وظیفه المصطفی است؛ اما این حرکت، بدون ارائه الگوهای عملی مدیریتی در زمینه‌هایی چون کار، رفاه و به ویژه عدالت اجتماعی، موفق نخواهد بود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌تواند در این زمینه بسیار موثر عمل کند.

وی تاکید کرد: دنیای امروز بیش از هر زمان منتظر آن است تا الگوهای مدیریت کشور ما را مشاهده کند.

وی ضمن تقدیر از اقدامات ارزنده و مفید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این وزارتخانه را وزارتی چند بعدی با مسوولیتی سنگین خواند و ادامه داد: جامعة المصطفی آماده همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی است.

انتهای پیام

کد N802835

وبگردی