آفتاب

آرشیو الکترونیکی ۱۲۳ میلیون سند هویتی/ ۱۵ میلیون مراجعه در سال ۹۳

آرشیو الکترونیکی ۱۲۳ میلیون سند هویتی/ ۱۵ میلیون مراجعه در سال ۹۳

رئیس سابق سازمان ثبت احوال کشور از آرشیو الکترونیکی ۱۲۳ میلیون سند هویتی خبر داد و گفت: ثبت احوال از ساختار سنتی به مکانیزه و الکترونیکی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ناظمی اردکانی در مراسم تودیع خود اقدامات ثبت احوال طی سال های ۸۸ تاکنون اشاره کرد و افزود: این سازمان طی سال های گذشته از ساختاری سنتی و دستی به مکانیزه و الکترونیکی تبدیل شده است.

به گفته وی الکترونیکی شدن آرشیو اسناد سجلی ۱۲۳ میلیون نفر، افزایش ظرفیت پایگاه داده های ثبت احوال، گسترش شبکه استعلام، احزار و تصدیق هویت در بیش از صد دستگاه، اجرای پروژه کارت هوشمند ملی و غیره از جمله اقدامات این سازمان بوده است.

رئیس سابق سازمان ثبت احوال گفت: امروز سازمان از لحاظ استفاده از فناوری های روز جلوتر از دستگاه های دیگر است و با اجرای کارت هوشمند ملی شناسایی در فضای مجازی میسر شده و به سمت ساختاری هوشمند حرکت می کنیم که کمتر دستگاهی مدعی این امر است.

ناظمی اردکانی به استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت به کار گیری نیروی انسانی و منابع بودجه ای با تایید صلاحیت بیش از ۴۰۰ دفتر پیشخوان دولت خدمات ثبت احوال توسط این دفاتر انجام می شود.

همچنین در این مراسم محمد ابراهیم طریقت معاون برنامه ریزی و توسعه ثبت احوال افزود: مردمی بودن ثبت احوال اصلی ترین خصوصیت آن است و طی سال گذشته ۱۵ میلیون مراجعه کننده به سازمان داشته ایم و در قالب ۲۲ میلیون نوبت مراجعه به طور حضوری انجام شده به طوری که توانسته ایم پاسخگوی نیازهای ایرانیان داخل و خارج از کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به ۱۶۰ هزار نقطه در کشور متصل هستیم و در جهت شناسایی هویت ایرانیان و آمارهای جمعیتی اقدامات لازم را انجام می دهیم.

وی به چالش های این سازمان اشاره کرد و گفت: اصلی ترین مشکل ما عدم شناسایی سازمانی است که وظیفه شناسایی ایرانیان را برعهده دارد که متاسفانه از آنجایی که خدمات ما بسیار در دسترس است قدرش به درستی دانسته نمی شودو این سازمان به دلیل ناشناس بودن با مشکلاتی به ویژه در پشتوانه نیروی انسانی مواجه است.

وی گفت: البته اخیرا با کمک رئیس سازمان قدم های خوبی برداشته شده اما امیدواریم مورد عنایت ویژه دولت قرار بگیریم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان ثبت احوال تاکید کرد: تورم افسارگسیخته سال های آغازین ۹۰ که تا ۴۶ درصد نیز تجربه شد مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

طریقت گفت: استان ها نیازمند توجه جدی دولت و استانداران هستند و امیدواریم ظرفیت های کافی برای ارائه خدمات در استان ها ایجاد شود.

کد N802815

وبگردی