آفتاب
در واکنش به طرح جدید دی‌میستورا؛

دمشق هرگونه طرح سیاسی درباره سوریه را بدون مشارکت ایران صادقانه ندانست

دمشق هرگونه طرح سیاسی درباره سوریه را بدون مشارکت ایران صادقانه ندانست

معاون وزیر خارجه سوریه ضمن درخواست از استفان دی میستورا برای انجام مقدمات سنجیده برای برگزاری ژنو 3 گفت: هرگونه روند سیاسی برای حل بحران سوریه در صورتی که بدون مشارکت دوستان دمشق از جمله ایران باشد روندی صادقانه نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در سخنانی در خصوص نشست ژنو 3 گفت: اولین مساله‌ای که باید در نشست ژنو 3 که استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه آن را اعلام کرده، رعایت شود مشارکت تمامی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است که برای پایان دادن به رنج مردم سوریه تلاش‌های خیرخواهانه‌ای کرده‌اند.

وی خواهان استفاده از نتایج گردهمایی مسکو شد و آن را به منزله نقشه راهی دانست.

مقداد تاکید کرد: هرگونه روند سیاسی در خصوص بحران سوریه اگر با مشارکت دوستان دمشق از جمله ایران نباشد روندی صادقانه نخواهد بود. همانطور که هر روند سیاسی که با توجه به پیشنهادات مسکو نباشد نتایج خوبی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از تجارب روس‌ها و عزم و ارده آن‌ها که به نتایج مثبت در گردهمایی مسکو انجامید شرط اساسی برای موفقیت تلاش‌های سیاسی است.

مقداد افزود: دی میستورا باید از نشست‌های سابق برای موفقیت نشست آتی و ممانعت از شکست آن تلاش کند چرا که این بار شکست ممنوع است و نشست‌های پیشین معیاری برای محک زدن قصد و نیت طرف‌های منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: شکست ژنو 1 و 2 و پیچیده شدن تلاش‌های دی میستورا در خصوص پایان دادن به درگیری‌ها در حلب نقش طرف‌های خارجی را فاش کرد که مانعی مقابل رسیدن به راهکار سیاسی در سوریه بوده است.

مقدار خاطرنشان کرد: سوریه نیاز به راهکار سیاسی دارد اما راهکاری را نمی‌پذیرد که به وحدت سوریه یا به تصمیمات مستقل این کشور آسیب برساند.

دی میستورا روز جمعه اعلام کرد که مذاکراتی را میان طرف‌های سوری، منطقه‌ای و بین‌المللی با عنوان "ژنو 3"، اوایل مه آتی برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N802768

وبگردی