آفتاب

تهدید بزرگترین حزب صرب بوسنی به برگزاری رفراندوم استقلال

تهدید بزرگترین حزب صرب بوسنی به برگزاری رفراندوم استقلال

بزرگترین حزب صرب در بوسنی اعلام کرد، رفراندومی را در سال 2018 برای استقلال و تشکیل جمهوری خودمختار صرب برگزار می‌کند مگر آنکه بوسنی به این حزب قدرت‌های بیشتری بدهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تهدید از جانب بزرگترین حزب صرب‌های بوسنی برای تشکیل جمهوری صرب به صورت بالقوه بزرگترین چالش برای کشور بوسنی از زمان جدایی از یوگسلاوی و سپس وقوع جنگ 1992 تا 1995 است که 100 هزار کشته برجای گذاشت.

حزب صرب‌های بوسنی که تحت رهبری میلوراد دودیک رهبر ناسیونالیست جمهوری خواه است، قطعنامه‌ای را تصویب کرده که تهدید استقلال سیاست رسمی حزب شود.

دودیک مقام‌های بوسنی را به تلاش برای تصاحب قدرت‌های خودمختاری که به حزب جمهوری صرب و تحت معاهده صلح با میانجی آمریکا اعطا شده متهم کرده و پس از نشست حزب به خبرنگاران گفت: حزب جمهوری صرب نمی‌تواند بیش از یک کنترل دولت بوسنی بر قدرت های اعطا شده را تحمل کند.

قطعنامه تصویب شده توسط جمهوری صرب به بیان این مساله می‌پردازد که تنها در صورتی جمهوری صرب قادر به تقویت خودمختاری خود در پایان 2017 است که مجمع ملی که جمهوری صرب اکثریت کرسی‌ها را در آن دارد خواستار برگزاری رفراندوم برای خروج از فدراسیون بوسنیاک کروات شود که نیم دیگر بوسنی محسوب می‌شود.

در این قطعنامه با اعلام اینکه منطقه همچنان به دنبال عضویت در اتحادیه اروپاست آمده است: بر مبنای نتایج رفراندوم مقام‌های جمهوری صرب پیشنهادی را با عنوان یک انحلال صلح آمیز و به رسمیت شناخته شدن دو طرف به فدراسیون بوسیناک، کروات ارایه خواهند کرد.

در واکنش، دفتر دیده بان صلح بین‌الملل بوسنی که قدرت عزل و نصب مقام‌ها و قوانین را دارد اعلام کرد که تحت معاهده صلح 1955 هیچ بخشی از قلمروی بوسنی حق جدا شدن ندارد. هیچ قطعنامه‌ای متعلق به حزب نمی‌توانند حقایق را تغییر دهد.

دودیک به این مساله اشاره کرد که قانون اساسی مختص جمهوری صرب راه را برای خودمختاری صرب‌های بوسنی باز می‌کند.

وی مدت‌هاست که مدافع انحلال بوسنی است و همین امر این مرد را در مقابل قدرت‌های غربی قرار داده که برای حفظ امنیت و یکپارچگی این کشور حوزه بالکان میلیاردها دلار هزینه کرده و هزاران سرباز به این کشور اعزام کرده‌اند.

رهبران بوسنیاک‌های مسلمان، صرب‌های تندرو و کروات‌های کاتولیک بوسنی دیدگاه‌های مشترکی در قبال آینده کشورشان اقدامات مایوس کننده برای اصلاحات و پیشرفت به سمت جریان اصلی اروپا ندارند.

در حالیکه بوسنیاک‌ها خواستار یک کشور متمرکزتر و قوی هستند، صرب‌های بوسنی به شدت خواهان خودمختاری و برخی کرواتهای نیز خواستار حق و حقوق خود و قلمرو هستند.

قطعنامه حزب صرب‌های بوسنی به صورت بالقوه ابتکار عمل جدید اتحادیه اروپا برای انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی در بوسنی را که مدت‌هاست با بن بست مواجه شده تضعیف می‌کند وعلت آن هم ناآرامی داخلی غیر منتظره در فوریه 2014 است.

تحلیل‌گران به این گمانه‌زنی می‌پردازند که رخدادهای اخیر در اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه باعث تشویق و تحریک دودیج شده باشد.

وی از زمان انتخابات اکتبر 2014 که هشت سال قدرتش را به لرزه درآورد به شدت جسور شده است.

انتهای پیام

کد N802618

وبگردی