آفتاب

اعتراضات نسبت به مرگ مشکوک جوان سیاه‌پوست در آمریکا به خشونت کشیده شد

اعتراضات نسبت به مرگ مشکوک جوان سیاه‌پوست در آمریکا به خشونت کشیده شد

اعتراضات نسبت به مرگ مشکوک "فردی گری"، جوان 25 ساله سیاه‌پوست در بازداشتگاه پلیس بالتیمور آمریکا به آشوب کشیده شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، پس از چند ساعت اعتراض آرام، ‌تعدادی از معترضان پر سروصدا شنبه شب در مقابل استادیوم "کامدن یاردز" که میزبان مسابقات بیس‌بال میان تیم‌های "بالتیمور اوریولز" و "بوستن رد ساکس" بود، تجمع کردند.

به 36 هزار و 757 تماشاگر این بازی گفته شد تا زمانی که پلیس منطقه را پاکسازی و آرام کند، آن‌ها حق خروج از استادیوم را ندارند و به همین خاطر این طرفداران بازی بیس بال پس از ساعت 22 هنگامی که بازی تمام شده بود از استادیوم خارج شدند.

معترضان در خارج از استادیوم به سمت پلیس، خودروها ومغازه‌ها بطری‌ و آشغال پرتاب کرده، شیشه جلوی خودروها را شکسته، شیشه‌ها را خرد کرده و سطل‌های آشغال به آتش کشیده شده را به سمت تجهیزات ضد شورش پلیس پرتاب می‌کردند.

مشاهده شد که چندین معترض بر روی خودروهای پلیس پریده‌اند. این اعتراضات از ساعت 18:30 دقیقه شنبه آغاز شد.

این اعتراضات که در ابتدا صلح آمیز بود کم کم به خشونت کشیده شد و گزارش‌هایی از غارت مغازه‌ها و خرد شدن ویترین آن‌ها منتشر شد.

این ناآرامی‌ها در حالی رخ دادند که "آنتونی بتس"، کمیسیونر پلیس بالتیمور به معترضان دستور داده بود تا متفرق شوند.

پلیس در توییتر خود بارها نوشت، در تلاش است تا از حق اعتراض برای معترضان که تعداد آن‌ها به 2000 تن می‌رسد و اوایل روز شنبه برای راهپیمایی صلح آمیزی تجمع کرده‌ بودند، دفاع کند. به گزارش پلیس در این رویداد دست کم دو تن زخمی شده و 12معترض بازداشت شدند.

آنتونی بتس گفت، 300 مامور پلیس در خارج از این استادیوم مستقر شده‌اند.

وی تهدید کرد، اگر معترضان محل را ترک نکنند، آن‌ها را بازداشت خواهندکرد. فردریکا گری، خواهر دو قلوی فردی گری که برای نخستین بار در ملاءعام سخنرانی می‌کرد از معترضان خواست تا متوسل به خشونت نشوند و گفت: فردی خواستار چنین رویدادی نیست. لطفا ناآرامی‌ها را متوقف کنید.

تشییع جنازه فردی گری که 19 آوریل سال جاری میلادی پس از جراحت شدید از ناحیه ستون فقرات در بازداشتگاه پلیس جان باخت، برای روز دوشنبه اعلام شد.

پیش از آنکه اعتراضات به خشونت کشیده شود، معترضان پلاکاردهایی را در دست داشتند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود: "پلیس قاتل را زندانی کنید" و یا "متحد شوید".

مقامات هنوز این مساله را که چگونه و چه موقع ستون فقرات گری آسیب دیده، توضیح نداده‌اند. تصاویر منتشر شده نشان داد که پلیس برای بردن فردی گری به سمت ماشین پلیس وی را بر روی زمین کشیده است.

پلیس گفت؛ زمان انتقال وی به بازداشتگاه 30 دقیقه طول کشیده و سپس پیراپزشکان فرا خوانده شدند.

در نتیجه تحقیقاتی که شامل یک برسی مستقل بود، شش افسر پلیسی که در این پرونده دخیل بودند با دریافت حقوق از کار تعلیق شده‌اند.

انتهای پیام

کد N802504

وبگردی