آفتاب

حقوق بشر در جمهوری آذربایجان محور اصلی مذاکرات میان اولاند و الهام علی‌اف

حقوق بشر در جمهوری آذربایجان محور اصلی مذاکرات میان اولاند و الهام علی‌اف

روسای جمهوری آذربایجان و فرانسه درباره موضوع حقوق بشر در جمهوری آذربایجان و مناقشات با ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در جریان سفرش به باکو، جمهوری آذربایجان با الهام علی‌اف، همتای خود در این کشور دیدار کرده و به شدت نقض حقوق بشر در این کشور و مناقشات با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ را محکوم کرد.

گروه‌های حقوق بشری دولت باکو را به استفاده از محکومیت‌های بی‌پایه و اساس برای به زندان انداختن منتقدان و افزایش کمپین‌هایی برای مقابله با اپوزیسیون از زمان به روی کارآمدن علی‌اف در سال 2013 برای بار سوم، متهم می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به اولاند چند روز پیش از سفرش از وی خواسته بود تا مساله وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان را با رئیس جمهوری این کشور مطرح کند.

فرانسه به شدت نگران وضعیت لیلا یونس، فعال حقوق بشر است که از تابستان 2014 به اتهام خیانت، فرار مالیاتی و تقلب در زندان به سر می‌برد اگرچه وضعیت سلامتی وی به شدت وخیم است.

رئیس جمهوری فرانسه 2014 با یونس در باکو دیدار کرده و مدال افتخار فرانسه را به این زن اهدا کرده بود. یونس ریاست یکی از گروه‌های پیشروی حقوق بشر در جمهوری آذربایجان به نام "نهاد صلح و دموکراسی" را برعهده دارد و تابستان گذشته میلادی به جاسوسی برای ارمنستان متهم شد. همسر وی که یک تحلیل‌گر سیاسی است به خیانت و فرار مالیاتی متهم و به حبس محکوم شده است.

این زن با هدف دستیابی به یک راه حل صلح آمیز برای چند دهه درگیری میان ارمنستان و باکو بر سر منطقه قره باغ با فعالان ارمنی همکاری می‌کرد.

اولاند همچنین با همتای خود در جمهوری آذربایجان درباره مساله این منطقه مورد مناقشه سخن گفت.

وی پیشتر با سرژ سرکیسیان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری ارمنستان و روسیه و در سالگرد قتل عام ارامنه به دست ترک‌های عثمانی در سال 1915 دیدار کرد.

انتهای پیام

کد N802376

وبگردی