آفتاب

پنتاگون از سرنوشت 3 / 1 میلیارد دلار بودجه برای افغانستان اطلاع ندارد

پنتاگون از سرنوشت 3 / 1 میلیارد دلار بودجه برای افغانستان اطلاع ندارد

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) قادر نیست به حسابرسان فدرال بگوید که چه بر سر بیش از 3 / 1 میلیارد دلاری که قرار بود صرف پروژه‌های ساخت و ساز در افغانستان شود، آمده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته فیسکال تایمز، بودجه مذکور از طریق برنامه‌ای اختصاص یافته بود که هدفش افزایش روند بازسازی در افغانستان بود و می‌خواست این پول برای ساخت جاده، پل، سد و ساسیر پروژه‌ها مستقیما در اختیار افسران ارتش قرار بگیرد تا از روند وقت گیر کاغذبازی طولانی جلوگیری کند.

براساس گزارش حسابرسان آمریکا، مشخص نیست بر سر بیشتر پولی که از سوی برنامه مذکور بین سال‌های 2004 تا 2014 اختصاص داده شده، به دلیل عجله‌ای که شده چه آمده است.

براساس گزارش جدید ناظر ویژه در امور بازسازی افغانستان، وزارت دفاع آمریکا تنها توانسته اسناد مربوط به 890 میلیون دلار را فراهم کند که به سختی 40 درصد 2 / 2 میلیارد دلار بودجه کل را تشکیل می‌دهد. حسابرسان فدرال روند مدیریت مالی و پروژه پنتاگون را مسئول می‌دانند و بر این باورند که سیستم پنتاگون حاوی اطلاعات کافی و یا جامع مربوط به هزینه کرد پروژه‌ها نیست.

حسابرسان اطلاعات مربوط را از پنتاگون دریافت کردند که به صورت دسته بندی آموزش، بهداشت، آب و تاسیسات بهداشتی مشخص شده است. در این فهرست علاوه بر هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، مواردی که هزینه‌های سنگینی داشته است با برچسب "نامشخص" جدا شده است. فرماندهی مرکزی آمریکا در واکنش به یافته‌های بازرسان گفته است که برخی از هزینه‌های نامشخص به بخش‌هایی منتقل شده که لازم بوده است.

در بیانیه این مرکز آمده است: اگرچه این گزارش به لحاظ فنی درست است اما در آن درباره استراتژی‌های ضد شبه‌نظامی‌گری در نظر گرفته نشده است. در مجموع آمریکا حدود 7 / 3 میلیارد دلار از طریق "برنامه واکنش اضطراری فرماندهی" اختصاص داده است که 2 / 2 میلیارد دلار آن از سوی وزارت دفاع بوده است. پیش از این گزارش‌هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه آمریکا حدود 100 میلیارد دلار نیز در تلاش برای بازسازی افغانستان گم کرده است.

انتهای پیام

کد N802325

وبگردی