آفتاب
با فناوری خودروهای فرمول یک؛

کابینت آشپزخانه به یخچال تبدیل می شود

کابینت آشپزخانه به یخچال تبدیل می شود

در اقدامی بی سابقه گروهی از محققان از فناوری های به کار رفته در خودروهای رقابتهای فرمول یک برای تبدیل کابینت آشپزخانه به یخچال استفاده می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این فناوری جدید که درحقیقت نوعی دستگاه آیرودینامیک به شمار می آید قابلیت آن را دارد تا مصرف انرژی در فروشگاهها را تا ۴۱.۵ درصد کاهش دهد. درحقیقت تلاش می شود تا ضمن استفاده کمتر از یخچالها، اجزای دیگری نظیر کابینت ها عملکرد یخچال را داشته باشند.

این فناوری جدید توسط محققان دو شرکت Williams Advanced Engineering و Aerofoil Energy ارایه شده و می توان آن را به کابینت های آشپزخانه ای متصل کرد. همچنین می توان از آن برای به روزرسانی عملکرد سیستم های آشپزخانه ای استفاده کرد.

یخچالهای فروشگاهی همواره حجم قابل توجهی انرژی در طول سال مصرف می کنند. برآوردها نشان می دهد فروشگاهی به مساحت حدود ۲۷۹۰ مترمربع سالانه ۱.۵ میلیون کیووات ساعت برق مصرف می کند و در حالی که در منطقه ای از جهان همچون بریتانیا ۲۳۰۰ فروشگاه وجود دارد مصرف انرژی در سال به میلیاردها کیلووات ساعت برق می رسد. در این میان تنها کافی است به این نکته توجه شود که یخچالها سهم ۷۰ درصدی در مصرف انرژی فروشگاهها دارند.

شرکت مهندسی پیشرفته ویلیامز که بهره برداریهای اقتصادی از رقابتهای فرمول یک می کند، برای برطرف کردن این چالش اساسی به فکر استفاده از فناوریهای به کار رفته در رقابتهای فرمول یک افتاده است.

این دستگاه جدید که فرآیند ساخت را پشت سر می گذارد، جریان هوای داخل کابینت را دستکاری کرده تا به میزان قابل توجهی سرد شود. در نتیجه می توان از کابینتها به عنوان فضایی جهت خنک نگاه داشتن مواد غذایی استفاده کرد.

این دستگاه در رده aerofoils (اجسام آیرودینامیکی) قرار می گیرد و با به کارگیری آن در آشپزخانه ها و فروشگاهها مصرف انرژی تا حد زیادی کاهش می یابد.

کد N802186

وبگردی