آفتاب
دگرگونی در فناوریهای نوظهور؛

تبدیل فلزات به مواد هوشمند با تلاش محقق ایرانی دانشگاه آریزونا

تبدیل فلزات به مواد هوشمند با تلاش محقق ایرانی دانشگاه آریزونا

با حضور محقق ایرانی دانشگاه آریزونا، گروهی از محققان تلاش می کنند تا فلزات رایج را به مواد هوشمند تبدیل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هوانوردی، روباتیک و پزشکی از جمله عرصه های هیجان انگیز فناوری های نوظهور به شمار می آیند که همواره به مواد هوشمند نیازمند هستند. درحقیقت با وجود این نوع مواد، توسعه این دسته از فناوری های نوظهور سریعتر و با هزینه ای به مراتب کمتر صورت خواهد گرفت.

در این میان کلاسی از مواد موسوم به «موادی که حافظه دارند» ابداع شده که در آینده ای نزدیک بسیاری از فناوری های نوظهور را دگرگون خواهند کرد. این دسته از مواد به طرز چشمگیری شکل و ساختار اصلی خود را به یاد دارند، حتی اگر به شیوه های گوناگون تغییر شکل دهند. اینگونه مواد معمولا با استفاده از محرکهایی نظیر حرارت، دوباره به وضعیت پیشین خود باز می گردند.

اکنون گروهی از محققان دانشکده مهندسی دانشگاه آریزونا که دکتر احسان ایزدی نیز عضوی از آنهاست دست به ابتکارعمل جالب توجهی زدند و برای تولید این دسته از مواد، تلاش می کنند تا فلزات شناخته شده را به موادی هوشمند تبدیل کنند.

کلید اصلی دستیابی به این فناوری پیشرفته این است که درباره فیزیک و مکانیک اشراف اطلاعاتی کاملی وجود داشته باشد. از آن گذشته دستیابی به روشهایی برای مهندسی ریزساختارهایی که قابلیت به حافظه سپردن فرم اصلی را دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.

دکتر ایزدی در بخش مطالعات ریزساختارها به پیشبرد این پروژه کمک می کند.

اهمیت این پروژه تا آن حد است که بنیاد ملی علوم در آمریکا بودجه قابل توجه ۵۲۰ میلیون دلاری را طی ۵ سال به آن اختصاص داده است. این بودجه در قالب طرح ویژه CAREER به این پروژه اختصاص یافته است.

این طرح شامل اعطای کمکهای مالی به دانشمندان و مهندسان جوانی است که قابلیت تبدیل شدن به رهبران قدرتمند علمی در زمینه های مختلف را دارند.

کد N802101

وبگردی