آفتاب
يك مقام فرانسوي:

بين اردن و عربستان اختلاف افتاده است

بين اردن و عربستان اختلاف افتاده است

نخست وزير پيشين فرانسه از به وجود آمدن اختلاف ميان دو كشور عربی اردن و عربستان سعودی پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاري مهر، «فرانسوا فيون» نخست وزير پيشين فرانسه طي اظهاراتي گفت: حاكميت اردن از حكومت عربستان سعودي به شدت ناراحت و خشمگين است.

وي كه در ديدار با برخي ديپلمات هاي اروپايي در عمان پايتخت اردن سخن مي گفت، فاش كرد كه مقامات ارشد اردن از عربستان سعودي نااميد شده اند زيرا بدون مشورت و هماهنگي دست به اقداماتي مي زند كه تأثيرات زيادي بر تحولات منطقه دارد.

نخست وزير پيشين فرانسه افزود: بعد از آغاز حمله عربستان و همدستانش به يمن كه بدون مشورت مقامات سعودي با مقامات اردني انجام شد، روابط امان-رياض رو به تيرگي رفت از همين رو طي دو هفته اخير چندين بار پادشاه اردن خواستار دستيابي به راه حل سياسي براي بحران يمن شد و اين نشان دهنده آن است كه مخالف حمله سعودي به يمن بوده است.

«فرانسوا فيون» كه به اردن سفر كرده چند روز پيش ديدار ويژه و چند ساعته اي با «عبدالله دوم» پادشاه اردن داشت و در مورد موضوعات مختلف با وی تبادل نظر كرد. گفته می شود مسائل سياسي اردن معتقدند كه حاكميت اين كشور تصميم گرفته در آينده با فاصله گرفتن از عربستان، به جمهوري اسلامي ايران نزدیک شود. در این میان اصلي ترين عاملي كه باعث شده اردن براي نزديك شدن به ايران تلاش كند، وجود دشمني مشترک بنام «داعش» است و مقامات اردني نیز از تلاش هاي ايران عليه داعش در عراق و سوريه اطلاع دارند.

گفتنی است وزير امور خارجه اردن حدود دو هفته پيش به تهران سفر كرد و با مقامات مختلف ایران از جمله رئيس جمهوری و وزير امور خارجه ديدار و گفتگوهايي انجام داد.

کد N802000

وبگردی