آفتاب

مشکلات عاطفی، مهمترین آسیب اجتماعی پنهان میان دانشجویان

مشکلات عاطفی، مهمترین آسیب اجتماعی پنهان میان دانشجویان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان گفت: از جمله مهمترین آسیب‌های اجتماعی پنهان میان دانشجویان می‌توان به مسائل و مشکلات عاطفی به دلیل دوری از خانواده و وارد شدن به محیط جدید و گسترش روابط اجتماعی اشاره کرد.

سلیم کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، در رابطه با برگزاری ششمین همایش ملی آسیب‌های پنهان با محوریت زیست دانشجویی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی یا پنهان به آسیب‌هایی گفته می‌شود که هم فرد و هم جامعه‌ای را که در آن زندگی می‌کند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: این آسیب‌ها به دلیل ناملموس بودن، آسیب‌های پنهان خوانده می‌شوند و می‌توانند مسبب عقب‌ماندگی و عدم ترقی جامعه در موارد خاص اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و به طور کامل مسبب عدم بهزیستی افراد شود. این آسیب‌ها به مرور موجب از هم پاشیدگی جامعه می‌شود که اعتیاد یکی از مهمترین بیماری‌هایی است که عوامل متعدد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی در بروز آن دخیل هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان تصریح کرد: اعتیاد به مرور زمان به دیگر افراد در معرض خطر جامعه که بالقوه شرایط ابتلا به بیماری را دارند، سرایت می‌کند.

کریمی اضافه کرد: یکی از بهترین راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی پنهان، شناسایی افراد در معرض خطر و پیشگیری از بروز و سرایت آن است. با ارتقای سطح سلامت روانی افراد و مقابله با فاکتورهای دخیل در بروز اعتیاد، برای افراد در معرض خطر، می‌توان آنها را در مسیر ترقی جامعه قرار داد و با نهادینه کردن باورهای درست و در جهت زندگی سالم هماهنگ کرد و از انحراف افراد و در مجموع جامعه در مسیرهای ناهنجار ممانعت کرد.

وی در ادامه با اشاره به محورهای همایش آسیب‌های پنهان ادامه داد: از جمله مهمترین آسیب‌های اجتماعی پنهان میان دانشجویان می‌توان به مسائل و مشکلات عاطفی به دلیل دوری از خانواده و وارد شدن به محیط جدید و گسترش روابط اجتماعی اشاره کرد. مسائل عاطفی می تواند زمینه ساز بروز آسیب‌های جدید باشد که از آن جمله می‌توان به تقلید رفتارهای ناسالم دانشجویان از هم اشاره کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان ادامه داد: از جمله روابط ناسالمی که بین دانشجویان به وجود می آید، می توان به روابط عشقی ناسالم و بدون حد و مرز، مصرف قلیان و سیگار و به مرور، مصرف دیگر مواد مخدر سنتی و صنعتی به ویژه مصرف «مت آمفتامین‌ها» اشاره کرد.

کریمی با اشاره به اینکه مصرف «مت آمفتامین‌ها» نه تنها برای دانشجویان بلکه برای کل جامعه خطرناک است، اظهار کرد: بسیاری از افراد ناخواسته و بدون آشنایی با عوارض و آسیب‌های مخرب این مواد، معتاد به مصرف این ماده می‌شوند.

وی راهکارهای اصلی مقابله با چنین مشکلاتی در میان دانشجویان را برنامه‌ریزی‌های دقیق و آموزش‌های لازم به آنها در همان اوایل ورود به دانشگاه عنوان کرد و افزود: در سطح کلان نیز می‌توان یکی از بهترین راهکارها را ارائه دو واحد درس عمومی با عنوان آشنایی با آسیب‌های اجتماعی و ممانعت از آنها ذکر کرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان در رابطه با همایش آسیب‌های پنهان و راهکارهای تقویت و بهتر برگزار کردن آن نیز گفت: متاسفانه نه تنها همایش آسیب‌های پنهان بلکه اکثر همایش‌هایی که در کشور برگزار می‌شود، کاربرد چندانی ندارد. محدودیت جامعه هدف و حضور کمرنگ مسئولان به عنوان افراد هدایت‌کننده جامعه در این همایش‌ها از جمله دلایل عدم کارایی همایش‌هاست. همچنین عدم پیگیری میزان تاثیرگذاری همایش ها توسط برگزارکنندگان یکی دیگر از مواردی است که موجب ناکارآمدی همایش ها شده است.

کریمی در پایان یادآور شد: همایش‌ها در صورتی می‌توانند موثر باشند که راهکارها و ‌برنامه‌های منتج از آن اجرایی شود و فقط در قالب تئوری باقی نماند. برای ارائه موارد مورد استفاده در همایش باید از نظرات اساتید استفاده شده و کارگروهی نیز برای عملیاتی کردن برخی از داده‌های همایش تشکیل شود.

انتهای پیام

کد N801979

وبگردی