آفتاب

چطور می‌شود آلودگی صوتی شهرها را کاهش داد؟

چطور می‌شود آلودگی صوتی شهرها را کاهش داد؟

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان زنجان با اشاره به اینکه آلودگی صوتی از عمده مشکلات شهرها است و مقابله با این منابع آلودگی از طریق راه‌حل‌های فنی امکان‌پذیر است، گفت: با بالا بردن آگاهی مردم در رفتارهای اجتماعی و رشد فرهنگی، آلودگی صوتی را می‌توان کاهش داد.

قربان‌علی محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: هر آنچه که انسان مایل به شنیدن آن نیست و هر گونه صدای مزاحم که برای سلامت انسان زیان‌بار باشد و موجب سلب آسایش روحی، جسمی و اجتماعی شود آلودگی صوتی به شمار می‌رود که این آلودگی از عمده مشکلات شهرها بوده و خسارتی است که مردم شهرها مجبورند در برابر گسترش تکنولوژی در سطح مختلف بپردازند.

وی مهم‌ترین منابع آلودگی صوتی در شهرها را واحدهای صنعتی و ترافیک وسایل نقلیه موتوری، قطار و ترافیک هوایی عنوان کرد و افزود: مقابله با این گونه منابع آلودگی صوتی از طریق راه‌حل‌های فنی امکان‌پذیر است، ولی گاهی آلودگی، ناشی از فرهنگ شهرنشینی و اجتماعی و رفتارهای اجتماعی شهروندان است مثل به صدا درآوردن بوق به نشانه باز کردن درب منزل از سوی اهالی خانه، بدرقه مهمانان شبانه به داخل کوچه، خوش‌وبش در کوچه و یا فعالیت بی‌وقت کارگران ساختمانی در هر ساعت روز و یا شب و گاهی کار در روزهای تعطیل، انجام می‌شود.

این مسئول گفت: در این زمینه باید از طریق رسانه‌های گروهی به‌ویژه تلویزیون کار فرهنگی انجام داد و مردم را نسبت به این موضوع آگاه کرد و به این وسیله آلودگی صوتی را کاهش داد.

محمدپور در خصوص تاثیرات آلودگی صوتی بر انسان افزود: از عمده اثرات آلودگی صوتی بر انسان می‌توان از کاهش مدت زمان خواب عمیق و کاهش حس شنوایی تا کاهش ضربان قلب و کاهش دمای پوست و افزایش سوخت و ساز بدن وغیره نام برد.

وی در ادامه گفت: آلودگی صوتی ناشی از صنایع، از طریق مکان‌یابی صحیح به میزان قابل قبولی می‌تواند تحت کنترل درآید؛ در مورد کنترل آلودگی صوتی قطار نیز می‌توان از دیوارهای مخصوص صوت‌شکن استفاده کرد یا از طریق مکان‌یابی صحیح و ایجاد حریم حفاظتی بر پیرامون فرودگاه‌ها، آلودگی صوتی مربوط به ترافیک هوایی را کاهش داد.

محمدپور در مورد مقابله با آلودگی صوتی در شهرها افزود: آلودگی صوتی در محیط‌های شهری ترافیک وسایل نقلیه موتوری است که می‌توان از طریق تلاش در راه به کارگیری تکنیک‌های آرام، بویژه محیط شهری و بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات فنی به منظور کاهش آلودگی صوتی از منشاء اصلی آن، با آن مقابله کرد.

انتهای پیام

کد N801960

وبگردی