آفتاب
عباس کیارستمی:

نمی دانم از ایوبی تشکر کنم یا شاکی باشم

نمی دانم از ایوبی تشکر کنم یا شاکی باشم

عباس کیارستمی در اولین ورک شاپ بخش بین الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر بیان کرد نمی دانم برای این فرصت از حجت الله ایوبی تشکر کنم یا شاکی باشم.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین کارگاه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور عباس کیارستمی، سیف الله صمدیان و پنج نفر از شاگردان کارگاه‌های کیارستمی در اسپانیا و کلمبیا، شامگاه ۵ اردیبهشت در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای کارگاه سیف‌الله صمدیان گفت: حضورم در این جلسه به دلیل خوش شانسی من است. همراهی با آقای کیارستمی باعث شد که به عنوان گرداننده این جلسه حضور داشته باشم و از این بابت خوشحالم. در این کارگاه برای شما و کسانی که به فیلمسازی علاقه مند هستند، فیلمی را از کارگاهی که عباس کیارستمی به همراه مارتین اسکورسیزی در مراکش برگزار کرده بود، نمایش می دهیم.

صمدیان افزود: در این فیلم، ۱۶ فیلمساز از طبقات معیشتی متوسط با مدیریت اصلی عباس کیارستمی در کنار هم گرد هم آمدند و من این کارگاه را به صورت یک فیلم با عنوان «روزی روزگاری در مراکش» فیلمبرداری کردم و اکنون برای شما نمایش داده می شود.

این کارگردان سپس با اشاره به تفاهم دلی میان کیارستمی و اسکورسیزی در این فیلم گفت: با حضور اسکورسیزی در این فیلم، فرق میان master class (کلاس درس) و کارگاه را متوجه خواهید شد.

پس از پخش فیلم «روزی روزگاری در مراکش»، سیف الله صمدیان از عباس کیارستمی دعوت کرد تا با آمدن روی صحنه لحظاتی را با حضار به گفتگو بپردازد.

عباس کیارستمی در بخشی از این ورک شاپ با اشاره به برگزاری کارگاه های آموزشی گفت: از سال گذشته ورک شاپ های خود را در تهران تعطیل کردم و در حال حاضر ورک شاپ هایی را در خارج از ایران برگزار می کنم.

وی ادامه داد: من بیش از هر چیز خوشحالم که با جوانان کار می کنم و برای آنها ورک شاپ برگزار می کنم چرا که در این برنامه ها بیش از هر چیز از آنها یاد می گیرم. این حرف من یک تعارف نیست و واقعا از شاگردانم چیزی یاد می گیرم و در من هیچ انگیزه ای از اینکه چیزی یاد بدهم، ندارم و تنها با حضور در این ورک شاپ ها از برگشتن به دوران جوانی و زمانی که سینما را با دوربین های کوچک تجربه کردم لذت می برم.

کیارستمی با اشاره به نمایش فیلم سینمایی «کپی برابر اصل» در این جشنواره گفت: فکر نمی کردم  جشنواره فیلم فجر چنین لطف بزرگی را به من و این سینمای محصور که دیده نشده است داشته باشد حتی فکر نمی کردم که فیلم سینمایی «کپی برابر اصل» به عنوان فیلم افتتاحیه در این جشنواره نمایش داده شود.

وی گفت: اصلا انتظار چنین کاری را نداشتم و نمی دانم که از قدرت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی باید تشکر کنم یا از او شاکی باشم که عادت های دیرینه ما را بر هم زده است زیرا طی این سال ها من به این بی مهری ها عادت کرده بودم.

در پایان این ورک شاپ دو فیلم ۳ دقیقه ای و ۷ دقیقه ای از مجموعه ۲۴ فیلم، ۲۴ فریم به نمایش درآمد و بعد از آن  فیلم سینمایی «کپی برابر اصل» با حضور این کارگردان اکران شد.

 

کد N801910

وبگردی