آفتاب
گزارش تکان دهنده رویترز از ادامه آلام آوارگان جنگ ۵۱ روزه غزه

۸ ماه پس از پایان جنگ هنوز ۱۰۰ هزار نفر در غزه بی خانمان هستند

۸ ماه پس از پایان جنگ هنوز ۱۰۰ هزار نفر در غزه بی خانمان هستند

۸ ماه پس از اتمام جنگ رژیم اشغالگر قدس علیه مردم بی پناه غزه، با وجود وعده های برخی کشورها مشکلات ساکنان نوار غزه کماکان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری رویترز، ۸ ماه پس از اتمام جنگ رژیم اشغالگر قدس علیه مردم بی پناه غزه، با وجود وعده های برخی کشورها مشکلات ساکنان نوار غزه کماکان ادامه دارد.

لیلا کلوب به رویترز گفت: همسر بیکارم پیش از آغاز جنگ به شغل خیاطی مشغول بود. حملات وحشیانه اسراییلی ها خانه و مغازه او را منهدم و ما را آواره کرد. اکنون در مدرسه ابوعاصی در غزه به همراه ۱۰۰ خانواده آواره دیگر به سختی زندگی می کنیم. گاهی اوقات برای گرفتن جیره ناکافی غذا، آب و حتی برای رفتن به دستشویی مجبوریم در صف های طولانی منتظر بایستیم.

انجمن سازمان های توسعه بین المللی (AIDA) به عنوان ائتلافی از سازمان های غیردولتی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: «کلوب» یکی از ۱۰۰,۰۰۰ آواره فلسطینی در نوار غزه است که پس از گذشت چند ماه از اتمام جنگ علیه غیرنظامیان هنوز هم بی خانمان است.  

مشکلات عدیده آوارگان باریکه غزه گواه روشنی از حرکت های کند بازسازی است که رویترز آن را به دلیل تحریم اقتصادی کنونی این منطقه توسط مصر و رژیم کودک کش اسراییل مشاهده نموده است.

الا ابو لحیا که خانه و ۷ تن از خویشاوندان خود شامل ۴ کودک را در این جنگ نابرابر از دست داده است در این باره به رویترز گفت: هیچکس به ما اهمیت نمی دهد. دائماً از ارسال کم ها به منظور بازسازی غزه می شنویم ولی تا کنون هیچ اقدام روشن و عملی در این خصوص مشاهده نشده است.

در جریان جنگ تابستان سال ۲۰۱۴، بیش از ۲۲۰۰ غیرنظامی فلسطینی به شهادت رسیدند.

بر اساس پیش بینی سازمان ملل ۱۷۸,۰۰۰ باب از منازل فلسطینیان ساکن غزه آسیب دیده و یا به صورت کامل منهدم شد. در طول این جنگ نابرابر صدها کارخانه و مرکزتجاری نیز ویران گردید که بر اثر آن حدود ۴۵% به تعداد بیکاران در این منطقه اضافه شده است.

رویترز در ادامه اضافه کرد: از اولین روز آغاز این جنگ، حماس با توزیع چادر، کمک های امدادی و مالی و نیز پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان تلاش کرد به آوارگان ناشی از جنگ کمک نماید. حماس پس از اتمام جنگ نیز ۱۰ میلیون دلار برای بازسازی غزه هزینه کرده است.

کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هم وعده داده بودند برای ساختن مجدد ویرانه های برجای مانده در غزه کمک های مالی خود را به این منطقه ارسال نمایند که با ادعای افت قیمت نفت و مواجهه با مشکلات اقتصادی تا کنون به وعده خود عمل نکرده اند.

این درحالیست که آمریکا و کشورهای غربی به بهانه حضور حماس در غزه از ارسال هرگونه کمک برای غیرنظامیان نیازمند خودداری نموده اند.

کد N801839

وبگردی