آفتاب

عفو ده‌ها هزار زندانی در روسیه به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم

عفو ده‌ها هزار زندانی در روسیه به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم

مجلس سفلای پارلمان روسیه موسوم به مجلس دومای دولتی اعلام کرد:‌ ده‌ها هزار زندانی در این کشور به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم مورد عفو قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، پاول کراشنین نیکوف، رییس کمیته قانون‌گذاری مجلس دومای روسیه اظهار کرد، در این راستا تا 60 هزار زندانی به مناسبت هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم ممکن است آزاد شوند.

به گفته وی این عفو بلافاصله به اجرا درآمده و به مدت 6 ماه به اجرا گذاشته خواهد شد اما شامل کسانی که به علت جرایم جدی و یا شرکت در بی‌نظمی‌های گسترده محکوم شده‌اند، نمی‌شود.

این حکم شامل 60 هزار زندانی و در مجموع 200 هزار تن می‌شود که مابقی احکام تعلیقی دارند.

بر اساس قانون اساسی روسیه مجلس دومای دولتی تنها نهادی است که می‌تواند اجازه به عفو زندانیان داده و این عفو را اعلام کند.

در عین حال آلکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در آستانه برگزاری مراسم ویژه هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در تاریخ 9 مه اعلام کرد:‌ رهبران 26 کشور جهان حضور خود در این مراسم را اعلام کرده‌اند.

وی تصریح کرد:‌ از جمله رهبران شرکت کننده رهبران کشورهای عضو بلوک بریکس شامل برزیل،‌ روسیه،‌ هند، چین و آفریقای جنوبی رهبران کشورهای مستقل هم‌سود و هم‌چنین رهبران کشورهایی از اروپا، آسیا،‌ آفریقا و آمریکای لاتین هستند.

هم‌چنین به گفته لوکاشویچ کهنه کاران جنگ جهانی دوم متعلق به جمهوری‌های شوروری سابق، اسرائیل و هم‌چنین کشورهای عضو ائتلاف علیه آلمان نازی در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N801748

وبگردی