آفتاب
لاهوتی مطرح کرد:

ابهامات «استانی شدن انتخابات مجلس» این هفته برطرف می‌شود

ابهامات «استانی شدن انتخابات مجلس» این هفته برطرف می‌شود

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: احتمالاً طی هفته جاری، ابهامات طرح «استانی شدن انتخابات مجلس» در کمیسیون‌ شوراهای مجلس بررسی و رفع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «مهرداد بائوج لاهوتی» عضو کمیسیون عمران مجلس و «قاسم جعفری» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با حضور در برنامه رادیویی «بدون خط‌خوردگی»، درباره تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفتگو کردند.

لاهوتی: استانی شدن انتخابات زمینه نگاه ملی و کلان را فراهم می‌کند

مهرداد لاهوتی در این برنامه که به صورت مستقیم از آنتن «رادیو گفتگو» پخش می‌شد، با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی طرح جدیدی نیست و قبلاً به شکل‌های دیگری مطرح شده است، گفت: چندی قبل نمایندگان در صحن علنی مجلس به فوریت این طرح رای دادند و بعد از بررسی در کمیسیون شوراها، با تغییراتی به صحن علنی مجلس آمد.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه گذشته با توجه به برخی ابهاماتی که آقای لاریجانی در مورد این طرح، مطرح کرد تصمیم گرفته شد که در کمیسیون شوراها این ابهامات مورد بررسی قرار بگیرد.

نماینده مردم لنگرود افزود: ‌تصور می‌کنم هفته جاری در کمیسیون‌ شوراهای مجلس این ابهامات مورد بررسی قرار گرفته و رفع شود.

لاهوتی با اشاره به فقدان احزاب قوی در کشور گفت: با توجه به نبود احزاب قوی در کشور، بسیاری از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستان ها برای جلب نظر مردم باید قول‌هایی به مردم بدهند که شاید بیشتر قول و وعده‌ها در حوزه اختیارات و وظایف نمایندگان نباشد.

وی تصریح کرد:‌ با توجه به این موضوع، بیشتر مواقع نمایندگان در تصویب طرح‌ها و لوایح نگاه ملی ندارند و بیشتر در پی رفع مشکلات مناطق بومی خود هستند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه وظایف اصلی نمایندگان قانونگذاری و نظارت است، گفت: با مکانیزم فعلی، بسیاری از نمایندگان حتی فرصت مطالعه طرح‌هایی را که در مجلس ارائه می‌شود، ندارند.

وی که از مدافعان استانی شدن انتخابات مجلس است، در مورد برخی از ایراداتی که نسبت به این طرح وجود دارد، اظهار داشت: قرار است با حضور نمایندگانی از وزارت کشور و دیگر دستگاه های مسئول، ضعف ها و ایرادات این طرح مورد بررسی قرار بگیرد.

لاهوتی همچنین با رد این موضوع که این طرح باعث افزایش هزینه های تبلیغاتی می‌شود، گفت: به نظر من، این طرح حتی باعث کاهش هزینه های تبلیغاتی نیز خواهد شد.

جعفری: استانی شدن انتخابات مجلس، باعث کم‌توجهی به مناطق محروم می‌شود

در این برنامه، همچنین قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که یکی از مخالفان طرح استانی شدن انتخابات مجلس است، گفت: با تصویب این طرح، اتفاقات بزرگی صورت می‌گیرد، اما معایب و مشکلاتی نیز این طرح به همراه  خود دارد.

وی با بیان اینکه  تصویب این طرح بر مسائل سیاسی، ‌اقتصادی، ‌اجتماعی کشور و همچنین افزایش میزان جمهوریت نظام تاثیرگذار خواهد بود، افزود: با تصویب این طرح نمایندگان مجلس این فرصت را پیدا خواهند کرد که به صورت احسن، به امر قانونگذاری بپردازند و نگاه کلان و ملی داشته باشند؛ در حال حاضر آنقدر نمایندگان مشغول مسائل جزئی و محلی می‌شوند که کمتر فرصت می‌کنند به مسائل کلان بپردازند و در ارتباط با آنها مطالعه و تحقیق کنند.

نماینده مردم نوشهر و چالوس با بیان اینکه برخی معتقدند با اجرای این طرح میزان مراجعات مردمی به نمایندگان مجلس کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: البته اجرای این روند ممکن است که باعث شود توجه به مناطق محروم کمتر شود و هزینه‌های انتخاباتی نیز افزایش پیدا کند.

کد N801503

وبگردی