آفتاب

امضای دو قرارداد همکاری هسته‌ای میان چین و آفریقای جنوبی

امضای دو قرارداد همکاری هسته‌ای میان چین و آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی در راستای ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای خود دو قرارداد همکاری هسته‌ای جدید را با چین به امضاء رساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر نیوز، این دو قرارداد هسته‌ای پس از آن میان دو طرف به امضاء رسید که گروهی از کارکنان آفریقای جنوبی برای فرا گرفتن آموزش‌های لازم، و آن گونه که در قرارداد همکاری پیشین میان دو طرف تواق شده بود به دانشگاه چین رفته‌اند.

بر اساس این قرارداد که در 21 آوریل میان فامزیل شلان؛ رییس شرکت هسته‌ای آفریقای جنوبی (Necsa) و ژون گو، رییس گروه مهندسی هسته‌ای چین (CNEC) به امضا رسید؛ کارکنان آفریقای جنوبی برای دیدن آموزش‌های لازم در ساخت نیروگاه هسته‌ای به چین خواهند رفت.

شرکت (Necsa) هم‌چنین یک تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک با شرکت تکنولوژی هسته‌ای دولت چین (SNPIC) در زمینه آموزش‌های مرتبط با مدیریت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای به امضا رسانده است؛ بنابراین تفاهم‌نامه مهندسان مدیریت پروژه آفریقای جنوبی برای قرارگرفتن تحت آموزش‌های عملی لازم در یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای در حال ساخت چین حضور خواهند یافت.

رییس شرکت هسته‌ای آفریقای جنوبی در این باره گفت: بنابراین توافق با چین ما ظرفیت و توانایی‌های فنی خود را برای دیدن آموزش‌های عملی سازنده با حضور در برنامه‌ی هسته‌ای عظیم در حال ساخت چین؛ افزایش می‌دهیم.

هم‌چنین دو کشور یک تفاهم‌نامه‌ی همکاری مشترک دیگر نیز در دسامبر 2014 در زمینه‌ی همکاری در چرخه‌ی تولید سوخت هسته‌ای به امضا رسانده بودند.

وزارت انرژی آفریقای جنوبی با انعقاد چندین قرارداد دولتی با کشورهای دیگری مثل ژاپن، روسیه، کره جنوبی و ژاپن از شرکت‌های هسته‌ای که قصد دارند در زمینه ساخت راکتورهای هسته‌ای در این کشور سرمایه‌گذاری کنند، دعوت به همکاری کرده است، این کشور قصد دارد چندین راکتور هسته‌ای با مجموع ظرفیت 9.6 گیگاوات انرژی را بسازد.

انتهای پیام

کد N801451

وبگردی