آفتاب
در جلسه سیاست پژوهی مرکز ملی فضایی عنوان شد:

پروژه اعزام انسان به فضا ادامه می یابد

پروژه اعزام انسان به فضا ادامه می یابد

رئیس پژوهشگاه هوافضا از ادامه برنامه هاي این پژوهشگاه هوافضا برای عملیاتی کردن پروژه اعزام انسان به فضا و اكتشافات فضايي خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فتح اله امي از برگزاری نخستين جلسه شورای سياست پژوهي مركز ملي فضايي با موضوع بحث و بررسي پيرامون سياست هاي كشور در حوزه اعزام فضانورد خبر داد و گفت: در این جلسه كارشناسان و نخبگان فضايي كشور اذعان داشتند كه اين موضوع بايد در پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم ادامه پيدا كند.

وی گفت: دراين جلسه پيشينه عملكرد پژوهشگاه هوافضا در زمينه اكتشافات فضايي و به خصوص پروژه هاي سرنشين دار طي يك گزارش ارائه و اعلام شد كه توانمندي هاي كافي برای ادامه فعاليت در اين حوزه وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم با بیان اینکه موضوع اصلي مورد بحث در زمينه پروژه اعزام انسان به فضا زمان بندی اين پروژه است ادامه داد: با توجه به اينكه در سندجامع توسعه هوافضاي كشور يكي از اهداف كلان حوزه فضايي انجام ماموريت هاي سرنشين دار و قرار دادن انسان در مدار اعلام شده که فعاليت در اين زمينه را ادامه خواهيم داد.

دكتر امي با اشاره به لزوم حمايت دولت و ايجاد همكاري هاي بين المللي در زمينه انجام ماموريت هاي سرنشين دار فضايي گفت: در سند جامع توسعه هوافضاي كشور نيز به وضوح به انجام اين برنامه با همكاري هاي بين المللي تاكيد شده و با توجه به اتفاقات خوبي كه در زمينه همكاري هاي بين المللي در حال رخ دادن است، اين مهم دور از دسترس نيست.

رئیس پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم گفت: پروژه هاي سرنشين دار فضايي پيچيده و هزينه بر هستند ولي با تدابيري كه ما در پژوهشگاه هوافضا داريم و با همكاري هايي كه در آينده صورت خواهد گرفت در مدت زمان كارشناسي شده و با هزينه هاي معقولي، اين ماموريت را در چندين مرحله انجام خواهيم داد.

وي با بیان اینکه اكنون بحث اعزام فضاپيماي سرنشين دار به زير مدار و ارتفاع حدود ١٢٠ كيلومتري مطرح است افزود: طبق تعاريف بين المللي مرز هوا و فضا حدود ١٠٠ كيلومتري از سطح زمين قرار گرفته و اگر يك وسياه از اين مرز عبور كند به فضا و زير مدار رفته است.

دکتر امی با تاکید براینکه كارشناسان پژوهشگاه هوافضا در زمينه ارسال كاوشگرهاي فضايي به زير مدار تجربه بسيار خوبي دارند و قطعا از اين ظرفيت در انجام پروژه هاي آتي استفاده خواهد شد گفت: اكنون راكت هاي كاوش فضايي نيز كاربردهاي بسيار گسترده اي به جز انجام ماموريت هاي زيستي دارند و مي توان از اين كاربردها بهره برد.

رئیس پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم رويكرد كلي در این پژوهشگاه را كاربردي عنوان کرد و گفت: از فناوري فضايي به عنوان ابزاري جهت تبليغات و نمايش سياسي استفاده نخواهيم كرد؛ براین اساس تصميم گيري در زمينه انجام پروژه هاي سرنشين دار و اعزام فضانورد بايد به شكل كاملا منطقي و با توجه به نيازهاي كشور و در مدت زمان معقول انجام شود. در همین حال مباحث مربوط به علوم و اكتشافات فضايي در كشور نيازمند يك متولي است و با توجه به نظر اكثريت كارشناسان و نخبگان فضايي كشور و مينطور كه در نخستين جلسه مركز ملي فضايي تاكيد شد، اين متولي بايد پژوهشگاه هوافضاي وزارت علوم باشد.

وي گفت: درصدد هستيم تا با ايجاد ارتباطات با نهادهاي فضايي ديگر و دانشگاه هاي كشور كه متاسفانه اين تعامل در گذشته وجود نداشت، بتوانيم همكاري هاي مناسبي در تمامي حوزه هاي هوافضايي داشته باشيم و اميدواريم هم افزا عمل كنيم.

به گزارش مهر، نخستین جلسه شورا سياست پژوهي مركز ملي فضايي با حضور جهانگیر جدی رئیس این مرکز به موضوع سیاست های فضایی کشور در زمینه ماموریت های سرنشین دار فضایی و بحث، بررسی و تبادل نظر در این زمینه اختصاص یافت؛ در این جلسه مقرر شد این شورا تا تدوین سیاست های مرتبط با موضوع ماموریت های سرنشین دار، زیست فضا و اکتشافات فضایی نشست های خود را با این موضوع ادامه دهد.

کد N801369

وبگردی