آفتاب

الجعفری: حل بحران انسانی سوریه با سکوت در برابر حامیان تروریسم ممکن نیست

الجعفری: حل بحران انسانی سوریه با سکوت در برابر حامیان تروریسم ممکن نیست

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با بیان اینکه هیچ کس حق دخالت درباره گزینه‌های مردم سوریه را ندارد گفت: صحبت درباره حل بحران انسانی در سوریه با سکوت در قبال کشورهایی که خاک خود را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سوریه الان، بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در بیانیه‌ای در جلسه شورای امنیت گفت: مشکل اصلی ما این است که برخی طرف‌ها از اوضاع دردناک انسانی در سوریه برای اجرای برنامه‌های مداخله جویانه خود در این کشور سوء استفاده می‌کنند و باید بگویم صحبت از پایان دادن به بحران انسانی در سوریه با وجود سکوت در مقابل کشورهایی که خاک خود را در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند، ممکن نیست.

وی تاکید کرد: کاملا واضح است مادامی که برخی به حل بحران سوریه از طریق مذاکرات ملی و بدون مداخله خارجی ایمان ندارند پایان دادن به بحران امکان پذیر نیست.

الجعفری خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان هیات‌های مخالفان همچنان مدعی هستند که نظام سوریه برخی مناطق را محاصره می‌کند و مانع ورود کمک‌های بشردوستانه می‌شود اما این ادعاها ساده لوحانه و گمراه کننده است. این مناطق در اصل امن بوده و شاهد هیچ گونه بحران انسانی یا غیر انسانی نبودند تا اینکه تروریست‌ها وارد آن شدند و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده و مانع ورود کمک‌های بشردوستانه شدند.

وی افزود: چگونه ممکن است دولت سوریه اردوگاه الیرموک در دمشق را محاصره کند در حالی که داعش با کمک جبهه النصره وارد این اردوگاه شده است؟ پیش از سال 2011 در اردوگاه الیرموک نیم میلیون تن حضور داشتند که 200 هزار تن از آنان‌ها آوارگان فلسطینی بودند. دولت سوریه پس از حمله تروریست‌ها به آوارگان کمک کرد تا از این اردوگاه خارج شوند و در حال حاضر تنها 1000 تن در این اردوگاه هستند.

بشار الجعفری گفت: شورای امنیت از وقاحت عربستان که دو روز پیش سوریه را تهدید کرده و قصد ریاض برای تکرار حماقت خود در سوریه هیچ انتقادی نکرده است. اعضای شورای امنیت جلوی سفیر عربستان را که به نقض منشور سازمان ملل اقدام کرد نگرفتند و مسولان سازمان ملل نیز از شبکه‌های حاوی مواد منفجره در یمن سخنی نگفتند. چرا مسئول سازمان ملل در مقابل کشتار غیرنظامیان در یمن سکوت کرده است در حالی که موشک‌های "کروز" صدها تن را در یمن می‌کشند؟

وی تصریح کرد: هیچ کس چه ترکیه و چه هر کشور دیگری حق ندارد از نظام حاکم سوریه و گزینه‌های مردم سوریه سخن بگوید همانطور که کسی حق ندارد از گزینه‌های مردم ترکیه و دیگر کشورها صحبت کند. اما به نظر می‌رسد ترکیه متوجه این مساله نشده است. اسناد و مدارک زیادی در شورای امنیت وجود دارد که نشان می‌دهد نظام ترکیه در جنایت‌هایی که در سوریه رخ داده نقش دارد. دولت ترکیه از هیچ فرصتی برای اهانت به مردم سوریه فروگذاری نکرد. از مساله سلاح‌های شیمیایی برای متهم کردن ارتش سوریه استفاده کرد و برای همین باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را به انتقاد از سوریه تحریک کرد. همانطور که فرانسوی‌ها نیز در این مساله نقش دارند.

انتهای پیام

کد N801260

وبگردی