آفتاب

فراخوان ارسال مقاله به «هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن کشور»

فراخوان ارسال مقاله به «هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن کشور»

فراخوان ارسال مقاله به نخستین نشست «هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور» منتشر شد.

فراخوان ارسال مقاله به نخستین نشست «هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور» منتشر شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن این فراخوان به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّیَ اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه : اَهلُ القُرآنِ هُم اَهلُ اللهِ وَ خاصَّتُهُ

پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله فرمودند: اهل قرآن، اهل الله و از خواص درگاه ربوبی هستند. مجمع البیان، ج 1، ص 15

فراخوان مقاله

نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور

با موضوع تبیین برنامه و نقشه راه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

26 و 27 خرداد 1394 ، تهران

قرآن کریم؛ ریسمان اتصال آسمان و زمین و نسخه جاودان کمال بشریت است که راهیابی به نقطه کمال آدمی جز از طریق آن ممکن نیست. فخر رسل و خاتم پیامبران نیز اهل قرآن را در بالاترین درجات و کمالات توصیف کرده‌اند. حاملان آیات و عارفان به معارف قرآن کریم همچون راهنمایان به طریق هدایت و مصابیح سوق­‌دهنده به چشمه­‌سار مضامین بلند قرآنی در میان خلق، رسالتی عظیم بر عهده دارند و امروز در مواجهه با سیل ابتلائات زمانه و آنچه که شیاطین جن و انس تدارک دیده­‌اند، ریسمانی محکم­ و دستاویزی متقن­ که همان کلام خدا است در دست دارند و در راه هدایت اهل قرآن با عهده­‌داری مسئولیتی خطیر، نقشی مهم در این میان ایفا می­‌کنند. انقلاب اسلامی مردم ایران، که همانا نهضت بازگشت به قرآن بوده است نیز رسالتی جز اقامه حدود و احکام و شرایع و معارف قرآنی در جامعه نداشته که نیل به این مهم نیازمند انسجام و همدلی عمومی نخبگان و فعالان این حوزه است. اقبال روزافزون به قرآن کریم در جامعه امروز به بالاترین میزان در طول بیش از سه دهه حیات انقلاب اسلامی رسیده و تحولات چندساله اخیر در حوزه فرهنگ­سازی قرآنی در کشور، نشانه­‌ای از ضرورت بیش از پیش هم­‌افزایی و همدلی فعالان و نخبگان قرآنی کشور در این زمینه است.

در همین راستا معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین نشست «هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور» را برگزار می‌کند که به عنوان گامی در جهت ایجاد همدلی و انسجام فکری در جامعه قرآنی کشور است و با هدف تبیین برنامه و نقشه راه این معاونت در دوره جدید با ایجاد فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات و دریافت آرا و نظرات فعالان قرآنی کشور در حوزه‌های مختلف در پایان شعبان المعظم 1436 هجری قمری مطابق با 26 و 27 خرداد 1393 در تهران برگزار می­‌شود.

اهم اهداف مورد نظر از برگزاری این همایش عبارت است از:

بهره­‌گیری نظام­‌مند از نظرات کارشناسان و نخبگان صاحب­‌نظر در ترسیم نقشه راه فعالیت­‌های حوزه قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آسیب­‌شناسی فعالیت­‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برنامه­‌ریزی برای رفع موانع و آسیب­‌های موجود

ایجاد فضای همدلی، هم­‌افزایی و تبادل نظر مستقیم میان اجزای مختلف جامعه قرآنی و فرهنگی و جلب مشارکت فعال ایشان در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور

برنامه­‌های اصلی نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور عبارتند از:

ارائه‌ مقالات علمی و پژوهشی

میزگرد و نشست‌های کارشناسی

سخنرانی­‌های علمی تخصصی

به همین مناسبت از کلیه علاقه­‌مندان، صاحب نظران و پژوهشگران دعوت می­‌شود تا با ارائه مقالات علمی و پژوهشی مربوط به موضوع و محورهای علمی زیر در این رویداد مهم ملی مشارکت کنند.

محورهای علمی نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور جهت دریافت مقاله به شرح زیر است:

اولویت‌های لازم‌الاتباع در فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت

راهکارهای تقویت و توسعه فرهنگ‌سازی قرآنی در بخش‌ها و اقشار گوناگون

چگونگی مشارکت مردم و تشکل‌ها در توسعه فعالیت‌های قرآنی

طرح‌ها و ایده‌های نو و ابتکاری در جهت تعمیم و ارتقای فرهنگ قرآنی و تحقق حیات طیبه

راهکارهای افزایش کارآیی نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های قرآنی

ضوابط ارسال مقالات:

از پژوهشگران، محققان و استادان فرهیخته که پژوهشی را پیرامون محورهای این همایش به انجام رسانده­‌اند دعوت می­‌شود به ­منظور حضور در این رویداد فرهنگی، مقالات خود را که حاوی دستاوردها و نکات اصیل و بدیع علمی است، طبق زمان بندی اعلام شده از طریق لینک موجود در تارنمای معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دبیرخانه آن ارسال کنند.

لازم به ذکر است زبان رسمی نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور، فارسی است بر این اساس دبیرخانه‌ این همایش پذیرای مقالات به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است و مقالات پذیرفته شده در آن بر اساس نظر هیات داوران، در کتاب مجموعه مقالات آن منتشر خواهد شد. مقالات پذیرفته شده برتر نیز به صورت ارائه شفاهی در نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور ارائه خواهد شد.

مقالات ارسالی نباید پیش از این در دیگر کنفرانس‌های علمی ارائه شده و یا در مجلات علمی پژوهشی چاپ شده و یا تحت داوری باشند. جهت اطلاع از سایر شرایط و ضوابط لطفاً با دبیرخانه تماس حاصل فرمایید.

تقویم برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور:

آغاز فراخوان دریافت مقالات: 1 اردیبهشت 1394

پایان دریافت مقالات: 15 خرداد 1394

اعلام نتایج داوری مقالات پذیرفته شده: 20 خرداد 1394

زمان برگزاری همایش: 26 و 27 خرداد 1394

ضوابط شرکت در این همایش:

شرکت در این همایش صرفا با انجام ثبت­‌نام در مهلت مقرر و صدور کارت از سوی دبیرخانه آن امکان­‌پذیر است. بنابراین به منظور ثبت­‌نام و حضور در این رخداد علمی فرهنگی، به تارنمای معاونت قرآن و عترت مراجعه کرده و یا با دبیرخانه نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور تماس بگیرید.

جوایز مقالات برتر:

کلیه مقالات ارسالی توسط کمیته داوری نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور مورد ارزیابی قرارخواهد گرفت و از مقالات برتر تقدیر شایسته‌ای به عمل خواهد آمد و به کلیه شرکت­‌کنندگان نیز گواهی معتبر حضور در آن ارائه خواهد شد.

محل برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور: ایران، تهران

زمان برگزاری: 26 و 27 خرداد 1394

دبیرخانه نخستین نشست هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور مستقر در ساختمان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نشانی: تهران، خیابان حضرت ولیعصر (عج)، خیابان شهید هاشمی فر، پلاک ۱۵

تلفن: ۶۱۹۰۵ 021

نمابر: ۶۶۷۰۱۷۰۰ 021

تارنما: www.qia.farhang.gov.ir»

انتهای پیام

کد N801238

وبگردی