آفتاب

سازمان ملل: بدون حل مساله مسلمانان ثبات میانمار به خطر می‌افتد

سازمان ملل: بدون حل مساله مسلمانان ثبات میانمار به خطر می‌افتد

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد، ثبات در حساس‌ترین منطقه میانمار برقرار نخواهد شد مگر آنکه این کشور به مساله حق شهروندی اقلیت مسلمانان روهینجا رسیدگی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به هیاتی از مقامات میانمار گفت: همزمان با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات در میانمار، شاهد نشانه‌های بغرنجی از اختلافات قومی و مذهبی در این کشور جنوب شرق آسیا هستیم.

میانمار اخیراً به 50 سال حکومت نظامی در این کشور پایان داده است اما به خاطر درگیری‌های خشونت‌آمیز میان بوداییان و مسلمانان در سال‌های اخیر که دست‌کم جان 280 تن را گرفته و 140 هزار تن دیگر را بی‌خانمان کرده، متزلزل شده است.

اکثر این بی‌خانمان‌ها مسلمانان هستند که در کمپ‌های محقر در استان راخین نگهداری می‌شوند.

اکثر مسلمانان روهینجا حق شهروندی میانمار را ندارند و انزجار از آنها بسیار زیاد است. با وجود آنکه بسیاری از مسلمانان روهینجا در میانمار به دنیا آمده‌اند اما دولت میانمار آنها را بنگالی خوانده و عموماً آنها را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌داند.

بان کی مون گفت: این تنش‌ها می‌تواند به طور جدی باعث بی‌ثباتی در این کشور شده و تلاش‌های میانمار برای انجام اصلاحات را به خطر اندازد.

رئیس‌جمهوری میانمار اوایل سال‌جاری میلادی سیستم ارائه کارت‌های شناسایی موقت را تحت عنوان «کارت‌های سفید» برای افرادی که به دنبال دریافت حق شهروندی میانمار هستند، اعلام کرد که در پایان مارس سال‌جاری میلادی از اعتبار ساقط می‌شد.

این اقدام تصمیم اولیه را که به افراد دارای «کارت سفید» امکان شرکت در انتخابات را می‌داد، نفی کرد.

بان کی مون گفت: اخیرا با تین سین، رئیس‌جمهوری میانمار صحبت کرده و نگرانی‌های خودم را از اینکه عدم انجام اقدام سریع برای رسمی و قانونی کردن وضعیت دارندگان کارت‌های سفید به عنوان تبعیض نژادی نهادینه شده تلقی می‌شود، ابراز کردم.

دبیرکل سازمان ملل انتخابات قریب‌الوقوع میانمار را نقطه عطف مهمی در گذار این کشور خوانده اما تاکید کرد، این انتخابات باید جامع باشند.

وی افزود: از تین سین خواستم تا اقدامات ضروری را برای رسیدگی به مساله کارت‌های سفید پیش از برگزاری این انتخابات انجام دهد.

انتهای پیام

کد N801214

وبگردی