آفتاب
رسانه‌های هندی:

حضور چین در پروژه خط لوله صلح ضربه‌ای به هند است

حضور چین در پروژه خط لوله صلح ضربه‌ای به هند است

رسانه‌های هندی گزارش دادند ایران برای حضور چین در پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان ابراز تمایل کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه هندو، علی اصغر خاجی، سفیر ایران در چین به روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست گفت: فکر نمی‌کنم امتداد این خط لوله به چین از طریق پاکستان سخت باشد. این ایده ای است که در راستای منافع هر سه کشور ایران، چین و پاکستان است.

به گزارش پرس تی وی، چین در جریان سفر شی جینپینگ، رئیس جمهور چین به پاکستان در هفته گذشته، قرارداد اولیه ای را برای احداث خط لوله گاز از گوادار به نوابشاه در جنوب غربی پاکستان امضا کرد.

گوادار همچنین نقطه شروع کریدور اقتصادی چین و پاکستان(سی پی ای سی) است که رسما در جریان سفر رئیس جمهور چین به پاکستان معرفی شد.

نقطه انتهایی کریدور سی پی ای سی در استان شینجیانگ است. این استان در حال حاضر یک مرکز انرژی برای واردات گاز از آسیای میانه است که به شهرهای صنعتی این کشور منتقل می‌شود.

تحلیلگران در حال حاضر می‌گویند امتداد خط لوله گاز ایران و پاکستان به چین یک ضربه به هند خواهد بود. هند در سال 1995 به همراه ایران ایده خط لوله گاز ایران-پاکستان- هند را پیش برد. هند تحت فشار آمریکا در سال 2009 از این پروژه کنار کشید.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال اداره خط لوله نفت چین یکی از زیرمجموعه های شرکت ملی نفت این کشور خط لوله 700 کیلومتری به نوابشاه را که مرکز توزیع گاز پاکستان است در استان سند است، احداث خواهد کرد.

پاکستان 80 کیلومتر از این خط لوله را از گوادار به مرز ایران خواهد کشید که به خط لوله 900 کیلومتری که به میادین گازی پارس جنوبی کشیده شده است، متصل خواهد شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اخیرا در سفری به چین از این کشور به خاطر حمایت از ایران در دوران اوج تحریمها تشکر کرد. وی افزود ایران مایل است همکاری بین دو کشور پس از رفع تحریمها ادامه پیدا کند.

شی جینپینگ رئیس جمهور چین در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جاکارتا گفت: پکن مایل به یک همکاری بلندمدت و باثبات با ایران در بخش انرژی است.

انتهای پیام

کد N801119

وبگردی