آفتاب

ارتش یمن در آستانه کنترل بر مأرب/عقب‌نشینی 2 ناو آمریکایی از سواحل یمن/تداوم حملات عربستان

ارتش یمن در آستانه کنترل بر مأرب/عقب‌نشینی 2 ناو آمریکایی از سواحل یمن/تداوم حملات عربستان

علی‌رغم اعلام پایان عملیات نظامی اما حملات عربستان سعودی به یمن متوقف نشده است. در همین حال مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که واشنگتن هواپیمابر و ناو جنگی خود را از نزدیکی سواحل یمن خارج کرده است، ارتش یمن نیز به فاصله شش کیلومتری شهر مأرب رسیده است و پیش‌بینی‌هایی مبنی بر کنترل ارتش بر آن ظرف چندین ساعت مطرح است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه المیادین، جنگنده‌های سعودی حملات خود را به استان‌های یمنی به ویژه در عدن شدیدتر کرده و همچنین تعز، مأرب و شهر زبید در الحدیده در غرب یمن را هدف قرار دادند.

خبرنگار المیادین گزارش داد که در حملات جنگنده‌های عربستانی در تعز و الضالع در جنوب یمن، 13 یمنی کشته شدند.

وزارت بهداشت یمن نیز اعلام کرده است که تلفات تجاوزها به یمن به 4100 کشته و زخمی افزایش یافته است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونسیف) نیز اعلام کرده است، از آغاز حملات طوفان قاطع دست‌کم 115 کودک کشته شده‌اند.

پیشتر جنگنده‌های ائتلاف سعودی فرودگاه عدن، اردوگاه بدر، اطراف کاخ المعاشیق و جزیره العمال در این شهر را هدف قرار دادند.

این حملات به بیمارستانی در مأرب و دیگر نهادهای مدنی نیز کشیده شد. درگیری‌های میدانی نیز ادامه دارد.

خورمکسر در عدن شاهد شدیدترین درگیری‌ها میان ارتش یمن با نیروهای حامی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن بوده است.

ارتش یمن در آستانه مأرب

از سوی دیگر، گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که ارتش یمن که مورد تایید انصارالله است، در فاصله شش کیلومتری از شهر مأرب قرار دارد و پیش‌بینی‌هایی مبنی بر تصرف آن ظرف چند ساعت آتی مطرح شده است.

در همین حال ارتش یمن و نیروهای انصارالله پیشروی‌هایی را در مأرب رقم زده و مناطق نفت‌خیز آن را تحت کنترل خود درآوردند.

عقب‌نشینی 2 ناو آمریکایی از نزدیکی سواحل یمن

در همین حال مقامات آمریکایی اعلام کردند که این کشور دستور عقب‌نشینی هواپیمابر و ناو خود را از نزدیکی سواحل یمن داده است.

پیشتر آمریکا دستور داده بود تا ناو هواپیمابر روزولت و ناو موشک‌انداز نرماندی به آب‌های یمن نزدیک شوند، اما همچنان هفت کشتی جنگی دیگر آمریکا در خلیج عدن و در نزدیکی سواحل یمن مستقر هستند.

خشم کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از درخواست‌های بین‌المللی برای توقف عملیات نظامی در یمن

از سوی دیگر، منابع دیپلمات عرب در ریاض در مصاحبه با روزنامه القدس العربی اعلام کردند که نشست غیرعلنی با حضور نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سازمان ملل با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل ظرف چند روز قبل برگزار شد که در این نشست، نمایندگان نارضایتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نسبت به روش برخورد بان کی مون با عملیات طوفان قاطع را ابراز کردند.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، تصریح کردند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس این موضع خود را به بان‌ کی‌ مون ابلاغ کردند که باید با عملیات نظامی در یمن اینگونه برخورد شود که پاسخ به درخواست عبد ربه منصور هادی و در حمایت از قطعنامه 2216 شورای امنیت باشد.

منابع تاکید کرده‌اند که کشورهای ائتلاف عربی از تکرار درخواست‌های بین‌المللی برای توقف عملیات نظامی در یمن که پیش از پذیرش از سرگیری مذاکرات از سوی انصارالله صورت می‌گیرد، ناراضی هستند.

فایل تصویری اعضای داعش در یمن

از سوی دیگر، گروه تروریستی داعش فایل تصویری را در اینترنت منتشر و اعلام کرد که این فیلم در یمن گرفته شده است. در این فایل تصویری گروهی از افراد مسلح نقابدار نشان داده می‌شوند که آموزش‌های نظامی در صحرا انجام می‌دهند.

رهبر این گروه در سخنانی حمایت خود را از ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش ابراز و همچنین انصارالله را تهدید کرد که سر آنها را می‌برد.

جنایت‌های عربستان علیه بشریت در یمن ادامه دارد

در همین حال عربستان سعودی در کنار حملات وحشیانه خود به مردم یمن به محاصره دریایی و زمینی این کشور ادامه داده و اجازه ورود دارو، غذا و یا انتقال مجروحان را نمی‌دهند.

جنگنده‌های عربستانی در راستای این اقدامات خود به دو هواپیمای ایرانی که حامل کمک‌های انسانی و پزشکی بوده و مجروحان را منتقل می‌کردند، اجازه فرود در یمن را ندادند.

همزمان شورای عالی اتباع یمنی در جهان تاکید کرد که حریم هوایی در مقابل پروازهای بشردوستانه باز شده است اما سفرهای تجاری تا اطلاع ثانوی در حالت تعلیق است.

صائل بن رباع، رئیس شورای عالی اتباع یمنی در مصاحبه با الشرق الاوسط اعلام کرد که حریم هوایی با هدف کمک به افرادی که در خارج از کشور گیر کرده بودند، برای بازگشت به کشورشان گشوده شده است.

انصارالله: عربستان نگران تکرار سناریوی سال 2010 است

از سوی دیگر محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی جنبش انصارالله در مصاحبه با پایگاه العهد لبنان عنوان داشت که عربستان در حال حاضر به صورت کورکورانه عمل می‌کند و از این مساله خشمگین است که نتوانسته هیچ‌گونه هدفی را در تجاوز خود محقق کند بلکه برعکس این تجاوز باعث متحد شدن مردم یمن شده است و پایگاه مردمی هم‌پیمانان عربستان در یمن را تحت تاثیر قرار داده است.

وی عنوان داشت: عربستان در حال حاضر در مخمصه‌ای گیر افتاده است چراکه اگر جنگ را متوقف کند هم‌پیمانان خود در یمن را از دست خواهد داد و اگر جنگ را ادامه دهد شکست سهمگین و تکرار سناریوی 2010 را متحمل خواهد شد.

البخیتی عنوان داشت: مردم یمن معتقدند تجاوز عربستان و محاصره دریایی و هوایی ادامه دارد و همچنین اجازه ورود کمک‌های انسانی برای نجات دادن افراد مجروح و منتقل ساختن آنها داده نمی‌شود.

وی در پایان از موضع ایران برای فرستادن کمک‌های انسانی قدردانی کرد و نسبت به موضع کشورهای غربی که بر عربستان برای پایان دادن به محاصره از مردم یمن اعمال فشار نمی‌کنند، اظهار تعجب کرد.

انتهای پیام

کد N800977

وبگردی