آفتاب
رئیس‌جمهور در همایش فرماندهان ناجا:

افزایش ۱۰۰درصدی بودجه نیروهای مسلح/ بزرگترین منکر فقر و فساد است

افزایش ۱۰۰درصدی بودجه نیروهای مسلح/ بزرگترین منکر فقر و فساد است

رئیس‌جمهور با اشاره به افزایش ۱۰۰درصدی بودجه نیروهای مسلح گفت: برخی به ما ایراد می‌گیرند که این دولت بنا بود دولت پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند، پس چرا بودجه نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا اظهار کرد: امنیت یکی از نعمت‌های الهی است و اساساً ایمان از همان ریشه امن است؛ ایمان به خداوند و دین هم برای قلب و روح انسان، آرامش و امنیت می‌آفریند و هم برای زندگی اجتماعی و سیاسی، امنیت‌آفرین است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر (ص) گفت: پیامبر (ص) سلامتی و صحت در جامعه را دو نعمتی می‌داند که هر فردی از جامعه تا زمانی که آن را دارد، قدرش را نمی‌داند اما اگر حادثه ناامنی در جامعه پیش آید، مساله امنیت در ذهن مردم مطرح می‌شود.

رئیس‌جمهور افزود: دولت یازدهم در کنار همه برنامه‌هایی که بر دوش خود داشته و متعهد به اجرای آن بوده است؛ به هر وعده‌ای که در انتخابات داده، در پی اجرای آن بوده و است تا آنها را نعل به نعل محقق کند.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت که از آغاز به آن اهمیت داده، مساله امنیت در کنار مساله سلامت بوده است، گفت: ما حتی سال ۹۲ و ۹۳ علیرغم مشکلات مالی که در شرایط تحریم داشتیم و با توجه به اینکه قیمت نفت به زیر نصف کاهش پیدا کرده است و همه کشورهای همسایه ما که پولدار هستند و برخی از آنها توطئه کاهش قیمت نفت را طراحی کرده‌اند و خودشان گرفتار شده‌اند، اما ما به تعهدات خود جامعه عمل پوشاندیم.

وی تاکید کرد: در سال ۹۲ بودجه عمرانی ۲۲ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۳ بودجه عمرانی ۳۲ هزار میلیارد بوده است؛ یعنی در ظرف این دو سال ضمن اینکه بودجه جاری را پرداخت کردیم، بودجه عمرانی را افزایش دادیم.

رئیس‌جمهور گفت: اتکای کشور ما به نفت در بودجه سال ۹۴ از همیشه تاریخ ایران پایین‌تر است و اگر بودجه دستگاه‌های اجرایی را ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش دادیم، اما بودجه نیروهای مسلح را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش دادیم و پرداخت کردیم.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: برخی به ما ایراد می‌گیرند که این دولت بنا بود دولت پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند، پس چرا بودجه نیروهای مسلح را افزایش می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از اشکالاتی که در ذهن عده‌ای وجود دارد، همین است. جامعه پلیسی و جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله است؛ امنیت جامعه و امنیتی کردن جامعه دو مقوله دیگر است. برای امنیت باید هزینه کرد. البته موفق‌ترین نیروی امنیت در جامعه، نیرویی است که خرج آن کم باشد و در عین حال بهره‌وری از توان آن نیرو بیشتر باشد.

رئیس‌جمهور گفت: موثرترین نیرو، کم‌‌هزینه‌ترین نیرو است. اگر ما بتوانیم اثربخشی ناجا را افزایش دهیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به سال «همدلی و همزبانی» و ضرورت توجه به این مهم، تاکید کرد: همدلی اول میان خودتان یعنی نیروهای ناجا باید محقق شود، چرا که ناجا خانواده بزرگی است. همه جا پلیس مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد؛ از حراست از مرزها تا همه روستاها، شهرها و جاده‌ها و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی و اجرای قانون.

وی افزود: اگر می‌خواهیم همدلی را برقرار کنیم، اول در داخل آن بخشی که هستیم باید آن را محقق کنیم. همدلی با سایر نیروهایی که امنیت را برقرار می‌کنند، ضروری است؛ یعنی با سایر نیروهای مسلح و نظامی که هم در مرز و هم در شهر به وقت ضرورت، باید همدلی داشته باشید.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امتیازی که ناجا دارد، این است که جانشین فرمانده کل قوا در این نیرو، وزیر کشور است تصریح کرد: این حلقه وصلی میان ناجا و دولت است.

حجت‌الاسلام روحانی ایجاد امنیت را در سایه همدلی، هماهنگی و همکاری بین دولت و نیروهای مسلح و اطلاعاتی امکانپذیر دانست و تاکید کرد: اول باید به ریشه‌های مساله امنیت توجه کنیم و بعد تحقق امنیت.

وی فقر و بیکاری را اولین عامل ناامنی در جامعه عنوان کرد و گفت: آن نهی از منکری که می‌گوییم، اینهاست. منکر اصلی در جامعه، فقر، بیکاری، فساد و ریا است که باید از بین برود. اما ما به ۲ تا ۳ فرع در منکر چسبیده‌ایم و فکر می‌کنیم منکر و معروف آنهاست. در صورتی که منکر همانی است که مردم می‌گویند این کار بدی است. مقابله با یک منکر زمانی است که وقتی پلیس با آن برخورد می‌کند، مردم برای آن کف می‌زنند.

ادامه دارد...

کد N800862

وبگردی