آفتاب

جمع‌آوری نمادین زباله ها از حاشیه رودخانه جاجرود با حضور ابتکار و حدادعادل

جمع‌آوری نمادین زباله ها از حاشیه رودخانه جاجرود با حضور ابتکار و حدادعادل

صبح امروز وهمزمان با سومین روز از هفته زمین پاک با شعار زمین پاک با حفاظت از آب و خاک مراسم گرامیداشت این روز با اجرای برنامه نمادین پاکسازی در حاشیه رودخانه جاجرود با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان تهران؛ ابتکار در حاشیه این مراسم و در جمع مردم سعیدآباد جاجرود با بیان اینکه لایحه حفاظت از خاک همزمان با سالروز گرامیداشت زمین پاک توسط دولت و با همکاری مجلس شورای اسلامی با انجام اصلاحات و کار کارشناسی لازم آماده شده است اظهار داشت: این لایحه با هدفگیری حفاظت از خاک و جلوگیری از تخریب و آلودگی های خاک در روز یکشنبه در هیأت دولت به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه گزارشی از وضعیت تولید انواع پسماندها در کشور مشتمل بر پسماندهای خانگی ، ویژه و بیمارستانی ارائه شده است گفت: در این رابطه باید با رویکردی مثبت در سطح دولت موضع گیری شود و رسیدگی لازم در این خصوص انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود: معضلات زیست محیطی پسماندها در استان ها بویژه در استانهای شمالی خاصه مازندران مشکلات اساسی برای جنگل ها ، منابع آبی ، بهداشت و حتی اقتصاد ایجاد کرده است.

ابتکاربا تاکید بر اینکه در این لایحه سیاست های تشویقی مناسبی از جمله خرید کمپوست و یا خرید برق از نیروگاههایی که از زباله برق تولید می کنند دیده شده است تصریح کرد: البته در کنار این موضوعات معافیت هایی برای واردات تجهیزات پردازش کمپوست و پردازش پسماندها پیش بینی شده و حمایت های خوبی دراین لایحه از طرف دولت از فعالین اقتصادی این حوزه و شهرداری ها بمنظور مدیریت صحیح و اصولی پسماندها به انجام رسیده است.

وی با مثبت ارزیابی کردن گام های برداشته شده از سوی قوای مجریه و مقننه اظهار داشت : ما در این خصوص هنوز در ابتدای راه هستیم و باید گام های اساسی تری برای رفع معضلات زیست محیطی برداشته شود.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت همدلی میان مردم و مسئولین در راستای حل اینگونه مشکلات بیان داشت : با توجه به اهمیت حوزه آموزش و فرهنگسازی و عنایت به اینکه اصل کار در نگرش و رفتار مردم است امروز در این کار مردمی و نمادین در کنار شهروندان به پاکسازی حاشیه رودخانه حفاظت شده جاجرود پرداختیم.

وی افزود : باید رفتار ما نسبت به برخورد و بهره برداری از طبیعت اصلاح شود و ضمن تولید زباله کمتر، استفاده مجدد و بازیافت آن در دستورکار قرار گیرد و در نهایت با همکاری شهرداری ها و مردم بتوان به بهترین شکل ممکن موضوع پسماندها را مدیریت کرد.

ابتکار با تصریح این موضوع که مشارکت مناسبی از سوی مردم و تشکل های مردم نهاد زیست محیطی در اینخصوص انجام می شود گفت: مردم و تشکل هایی که عمدتا از دانشجویان ، دانشگاهیان ، فرهنگیان و بخصوص بانوان تشکیل شده اند همگی برای حفاطت از محیط زیست بسیج شده اند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر رهاسازی پساب و پسماند از سوی برخی از واحدهای صنعتی در محیط زیست اظهار داشت: قطعا در صورت دریافت هرگونه گزارش آلودگی در این خصوص و یا تخلف هایی که بواسطه بازرسی های انجام شده کشف می شود سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از تمامی اختیارات قانونی خود برخورد خواهد کرد.

وی ادامه داد : در این رابطه یکی از اقدامات بسیار خوبی که از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران صورت گرفته ، برقراری پایش ها و بازرسی های شبانه از صنایع استان تهران بوده که بصورت سرزده و نامحسوس همچنان در حال انجام است و در این رابطه بسیاری از تخلفات شناسایی شده و ضمن معرفی به مراجع قضایی پرونده های مربوطه درحال رسیدگی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درپایان ضمن معرفی مجدد سامانه تلفنی 1540 بیان داشت : سازمان حفاظت محیط زیست با بکارگیری این سامانه آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص هرگونه تخلف صورت گرفته درحوزه محیط زیست است.

فعالیت ها در حوزه محیط زیست باید از حالت نمادین خارج شود

محمد هادی حیدرزاده در این مراسم گفت: یکی از معضلات محیط زیستی موجود در سطح استان وجود انبوهی از زباله های رها شده در مناطقی است که قابلیت گردشگری بمانند حوزه رودخانه جاجرود دارند.

وی افزود: خوشبختانه شوراهای روستای این منطقه اعم از خسروآباد و سعید آباد دراینخصوص فعالیت های خوبی داشته اند و امروز نیز این برنامه فرهنگی و نمادین به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و فرمانداری پردیس باحضور مردم و تشکل های زیست محیطی در کنار مسئولین برگزارشد .

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه اینگونه اقدامات باید از یک حالت نمادین خارج شود گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا حفاظت از محیط زیست به عنوان یک ارزش اجتماعی در فرهنگ مردم نهادینه شده است .

وی با اشاره به حرکت ارزشمند تماشاچیان تیم های ژاپنی و کره ای که بعد از اتمام مسابقات تیم های خود در ورزشگاه‌ها به جمع آوری زباله های خود می پردازند، گفت: این تماشاگران بارها نشان داده‌اند که صرفنظر از نتیجه مسابقه، مسائل فرهنگی و زیست محیطی برایشان اهمیت بیشتری دارد و به همین خاطر به صورت خودجوش با به صدا درآمدن سوت پایان بازی، به تمیزکردن جایگاه‌ها و سکوهایی می‌پردازند که از آنجا تیمشان را تشویق کرده‌اند.

حیدر زاده در ادامه گفت : در کشور مابا توجه به سابقه فرهنگ ایرانی و عقبه دینی و مذهبی حفاظت از محیط زیست باید بصورت یک فرهنگ در دل همه گان جای گیرد. متاسفانه در بعضی جاها جمع کردن زباله از دل طبیعت یک کار کم اهمیت تلقی می شود درصورتیکه پاکسازی طبیعتی که بدست انسان ها با زباله درهم آمیخته شده، یک کار ارزشی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به تصویب لایحه حفاظت از خاک در دولت اظهار داشت : امیدواریم پس از تصویب این لایحه در مجلس و تبدیل شدن آن به قانون، مدیران سرزمینی که معمولا بخشداری ها و دهیاری ها هستند کار بیشتری در حوزه مدیریت پسماند به اجرا در آورند.

گفتنی است مراسم پاکسازی حاشیه رودخانه جاجرود به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و با همکاری تشکل های مردم نهاد زیست محیطی شرق تهران و مسئولین محلی صبح امروز در سعیدآباد جاجرود برگزار شد.

۴۷۴۷

کد N800607

وبگردی