آفتاب

احتمال بروز تنش میان برلین و آنکارا درپی اظهارات رئیس جمهور آلمان

احتمال بروز تنش میان برلین و آنکارا درپی اظهارات رئیس جمهور آلمان

اظهارات رئیس جمهور آلمان در نسل کشی خواندن کشتار ارامنه توسط امپراطوری عثمانی بدون شک با واکنش منفی آنکارا مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، رئیس جمهور آلمان برای اولین بار و به عنوان اولین مقام آلمانی، کشتار ارامنه در سال ۱۹۱۵میلادی را نسل کشی خواند.  

در همین رابطه برخی از رسانه‌های ترکیه از سخنان «یوآخیم گاوک»  رییس‌جمهور آلمان، مبنی بر به‌ رسمیت شناختن قتل‌ عام برنامه‌ریزی‌شده‌ی یک میلیون و نیم ارمنی ساکن قلمرو ترکیه عثمانی در سال ۱۹۱۵ به عنوان نسل‌ کشی انتقاد کردند.

این اظهارت واکنش‌ های گوناگونی را برانگیخت. در حالی که رسانه‌های ترکیه سخنان گاوک را به شدت مورد انتقاد قرار دادند، مقامات ارمنستان آن را ادای دینی به کشته‌شدگان ارمنی ارزیابی ‌کردند.

ادوارد نعلبندیان، وزیر امور خارجه‌ی ارمنستان، در مراسم یادبود درگذشتگان این نسل‌کشی در ایروان، پایتخت این کشور، در رابطه با سخنان گاوک گفت: «به‌رسمیت‌ شناختن این کشتار گروهی برنامه‌ریزی‌شده، گامی در جهت جلوگیری از تکرار نسل‌کشی در آینده است.»

در این مراسم که روز جمعه (۲۴ آوریل) در ایروان، پایتخت ارمنستان، برگزار شد، صدها هزار شهروند این کشور شرکت کردند. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و همتای فرانسوی او، فرانسوا اولاند نیز در این مراسم حضور داشتند.

اما سخنرانی یوآخیم گاوک با انتقاد شدید رسانه‌های ترکیه روبرو شد. روزنامه‌ی حریت  در شماره‌ی روز جمعه  خود، گفته‌های رییس‌جمهور آلمان را هولناک خواند.

روزنامه‌ی صباح که از سیاست‌های دولت حمایت می‌کند، از یوآخیم گاوک انتقاد کرد که امپراتوری عثمانی را با واژه‌های زشت توصیف کرده است.

روزنامه‌ ینی شفق که نزدیک به محافل دولتی است، نوشت که «یوآخیم گاوک، پا از محدوده‌ی وظایف خود فراتر گذاشته است.»

روزنامه‌ی استار در تفسیر سخنان گاوک نوشت که رییس‌جمهور آلمان دولت عثمانی را تقریبا حکومتی تروریستی خوانده است.

مقامات ترکیه که از به‌رسمیت شناختن قتل عام برنامه‌ریزی‌شده‌ی ارمنیان به عنوان نسل‌کشی سرباز می‌زند، هنوز نسبت به سخنرانی رییس‌جمهور آلمان، واکنش نشان نداده‌اند.

کد N800586

وبگردی