آفتاب

از پخش یک برنامه تلویزیونی جنجال برانگیز در مصر جلوگیری شد

از پخش یک برنامه تلویزیونی جنجال برانگیز در مصر جلوگیری شد

واحدمرکزی خبر نوشت:

جنجال ها بر سر محتوای یک برنامه تلویزیونی منجر به توقف پخش آن از یک شبکه تلویزیونی در مصر شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، یک شبکه تلویزیونی خصوصی در مصر پخش تلویزیونی برنامه ای را که تحت عنوان« مع اسلام» پخش می شد و به انتقاد از تمدن اسلامی پرداخته و جنجال برانگیز شده بود، متوقف کرد. توقف این برنامه در پی درخواست الازهر و شمار زیادی از روحانیون مصری صورت گرفت.
اسلام بحیری مجری این برنامه به مصاحبه با اشخاص مختلف می پرداخت که در هفته های گذشته توجهات زیادی را در شبکه های اجتماعی و تلویزیونی به خود جلب کرده بود. این مسئله بحث هایی را برسر مقتضیات آزادی مذهبی در مصر به وجود آورده است.
محمد اسماعیل خبرنگار این شبکه ضمن پخش بخشی از اظهارات اسلام بحیری در یکی از برنامه هایش گفت: برخی افراد که طرفدار این برنامه هستند می گویند این نوعی نوگرائی دینی است که حکومت مصر نیز این روزها از آن پشتیبانی می کند و حتی خواستار آن است. اما برخی دیگر با آن مخالفند و آن را به مثابه نابودی اصولی می دانند که مسلمانان طی صدها سال گذشته به آن احترام گذاشته اند.
یک شهروند مصری در این خصوص گفت: در این برنامه تلویزیونی به ساحت پیامبر اکرم تعرض می شود. آنها در همه چیزهایی که بعثت پیامبر اکرم به خاطر آن بوده است تشکیک می کنند.
یک جوان مصری نیز گفت، این برنامه ها بینندگان بسیاری دارد و هیچ توهینی در آن دیده نمی شود.
اکرم القصاص روزنامه نگار مصری در این خصوص گفت: اتفاق نظر یا اختلاف برسر اسلام و طریقت آن به هیچ کس این حق را نمی دهد که آن را به نفع خود مصادره کند. نکته دیگر این است که در الازهر یک جریان روشنفکری وجود اما در مقابل آن جریان محافظه کار نیز هست که معتقد است هیچ کس حق ندارد از قدرت الازهر انتقاد کند.
بحث ها برسر آزادی بیان و در نظر داشتن برخی منافع عالیه همچنان در مصر که شاهد جناح بندی های مختلف و متعدد است، ادامه دارد. جناح بندی های مذهبی فقط یکی از این موارد است.

4949

کد N800541

وبگردی