آفتاب

اظهارنظر پورتراب درباره ارکستر سمفونیک ملی ایران

اظهارنظر پورتراب درباره ارکستر سمفونیک ملی ایران

مصطفی‌ کمال پورتراب که چندی پیش از تمرینات ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت بازدید کرده بود، درباره‌ ساختار جدید این ارکستر اظهارنظر کرد.

به گزارش ایسنا، این تئوریسین موسیقی اظهار کرد: مدت‌ها بود که ارکستر سمفونیک تهران تعطیل شده بود؛ البته من علتش را نمی‌دانم و چون از واقعیت‌ها بی‌خبرم، قضاوت سطحی‌ام در این‌باره کارساز نخواهد بود.

او افزود: بنده وظیفه‌ خود دانستم از این ارکستر که نزدیک صد سال سن دارد، بازدید کنم. من پیش از این با مسئولان درباره‌ ارکستر صحبت کرده بودم و پیگیر موضوع بودم. خوشحالم که امروز شخصی مثل علی رهبری ارکستر را رهبری می‌کند. او به بیش از 180 شهر مختلف دنیا دعوت شده و ارکسترهای مهمی را رهبری کرده است.

پورتراب گفت: باعث افتخار من است علی رهبری که یکی از بهترین شاگردان من در هنرستان بود، به این مرحله رسیده است. او توانسته در دنیا بدرخشد و برای کشور ما افتخار کسب کند و بیشتر خوشحالم برای اینکه چنین شخصیت جهانی آمده است تا یک ارکستر ایرانی را رهبری کند.

او اظهار کرد: وقتی یک طبیب ماهر باشد با نگاهی گذرا به مریض متوجه بیماری او می‌شود. رهبری هم با چنین دیدگاهی ارکستر را احیا می‌کند. بنده با اینکه پایم ناراحت است اما در تمرین‌های ارکستر شرکت کردم.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظرش درباره احیای ارکستر سمفونیک ملی ایران چیست گفت: من یکی از کسانی هستم که به این موضوع اعتقاد دارم. خیلی‌ها نمی‌دانند ارکستر سمفونیک یعنی چه و آن را از ارکستر به اصطلاح ملی جدا می‌کنند. ارکستر سمفونیک ارکستری است که می‌تواند سمفونی اجرا کند و همه‌ ساز‌ها را دربر بگیرد. به اعتقاد بنده این ارکستر می‌تواند با قدرت، قطعات ملی را نیز در سطح بسیار بالاتری اجرا کند. اگر تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده، دلیلش این است که کسی نبوده آن را اجرا کند. ارکستر سمفونیک می‌تواند همه جور اجرایی داشته باشد؛ چون همه‌ نوازنده‌های سازهای مختلف در آن حضور دارند. بنابراین چیزی به اسم ارکستر ملی خیلی معنایی ندارد.

کمال پورتراب در پایان سخنانش بیان کرد: خوشحالم بین کسانی که من معلمشان بودم و افتخار داشتم به آنها درس بدهم، چنین شاگردانی پدید آمده‌اند. چکناوریان و روحانی هم از شاگردان من بودند و شنیدم آقای رهبری از آنها هم به عنوان رهبر دعوت کرده که این نشان‌دهنده‌ بلندنظری ایشان است چون هر کدام از این افراد توانایی خاص خود را دارند.

انتهای پیام

کد N800452

وبگردی