آفتاب
مصری مطرح کرد:

مشکلات کرمانشاه شاهنامه شده/ تزریق خون جدیدبه شریان اقتصاد استان

مشکلات کرمانشاه شاهنامه شده/ تزریق خون جدیدبه شریان اقتصاد استان

کرمانشاه – نماینده کرمانشاه درمجلس، مشکلات استان کرمانشاه را به شاهنامه‌ای تعبیر کرد که هر بار توسط یک نفر نقالی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا مصری شامگاه پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد با انتقاد از اینکه یک تمرگزایی بدون چهارچوب در کشور در حال پیشرفت است، گفت:  مجموعه سیاست ها و برنامه ها و آنچه ماحصل همه نظام است موجب میل به تمرکز گرایی در کشور شده و آن را افزایش داده است و اقتصاد نیز دارد به سمت تمرکز می رود که باعث بالا رفتن فاصله نابرابری ها می شود.

وی افزود: شاید از دید عمومی مهم نباشد اما آسیب هایی که در نتیجه این تمرکز گرایی ها به اقتصاد وارده شده را نمی توان معالجه کرد و این جریان زنگ خطری را در کشور ما به صدا درآورده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: هم اکنون ۶۰ درصد منابع برای ۱۰ درصد جمعیت تهران در آنجا تمرکز یافته و به سمتی می رود که امور خدماتی درآمدی بیش از تولید دارد  و این برای کشور مناسب نیست.

وی با بیان اینکه مشکلات استان کرمانشاه شاهنامه شده و هر بار نقالش فرق می کند گفت: وقتی نظام های کشوری راهی برای حل این فاصله ها در اختیار ما قرار نمی دهند خدا می داند که با تمام وجود مردن سهراب ها در کرمانشاه را حس می کنیم.

جریان تمرکز گرایی در کشور رو به افزایش است

مصری افزود: ما شاهد موج لیسانس ها و فوق لیسانس های بیکار در کرمانشاه هستیم و نمی دانیم که تا کی باید به اینها بگوییم صبر کنید، و من اعتقادی به حل مشکل آنها ندارم، چرا که جریان تمرکز در کشور رو به افزایش است.

وی  عدم توان پرداخت تسهیلات در استان را از دیگر مشکلات استان کرمانشاه برشمرد و گفت: بانک های هر استان تنها با توجه به نقدینگی موجود در استان می توانند هزینه کنند وبرون رفت از معضل بیکاری با این ابزارهایی که در اختیار ماست ممکن نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: در این استان اقتصاد بزرگ نداریم و اقتصادها کوچک  آن بیشتر آسیب پذیر  هستند تا سود رسان.

بسیاری از فرصت های کرمانشاه با بی تدبیری از دست رفته است

وی از دست رفتن بسیاری از فرصت های استان کرمانشاه برای ایجاد صنایع را در نتیجه جنگ دانست و گفت: البته پس از آن نیز نه تنها این صنایع افزایش نیافت بلکه به خاطر بی تدبیری های دولت بخشی از صنایع موجود در آن زمان نیز از دست رفت.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس بیکاری را اولین تهدید استان دانست و افزود: حتی اگر خود بیکاری تهدیدی اساسی نباشد اما اگر به یک جریان منفعل اجتماعی تدبیل شود با هر تدبیری نمی توان جلوی آن را گرفت.

مصری، جریان اقتصادی استان کرمانشاه را به بیماری تشبیه کرده که در اثر جراحت خون زیادی را از دست داده است و گفت: اما به خاطر روحیه پهلوانی، این استان سعی کرده با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارد اما اگر خون مورد نیاز به آن تزریق نشود امکان بهبودی رو به کاهش خواهد رفت.

نماینده مردم کرمانشاه با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی  و کمبود منابع مالی دولت را درک می کنیم گفت: برخی از خواسته ها ما در استان حتی نیاز به منابع مالی ندارد که از آن جمله می توان به صدور مجوز برای یک منطقه آزاد اشاره کرد.

ترانزیت زیرساخت های ما را از بین برده است

وی با اشاره به جریان ترانزیت از استان گفت: از این جریان استان چه بهره ای می برد؟ در حالی که بسیاری از محورهای مواصلاتی ما مستهلک و ترافیک جاده ای و کشته های ناشی از تصادفات این کامیون ها هم متعلق به ماست، ممکن است تعدادی کاسه لیس این وسط چیزی بگیرند اما چه چیزی نصیب استان نمی شود.

مصری تاکید کرد: ما حتی یک دستگاه ایکس ری هم برای کنترل کامیون ها نداریم و زیرساخت های ما نیز دارد از دست می رود.

وی خواستار تشکیل گروهی ویژه به صورت اختصاصی توسط دولت برای برون رفت استان کرمانشاه از مشکلات مذکور شد و گفت: متاسفانه جریان اقتصادی کشور اجازه دسترسی ما به منابع کشور را نمی دهد و علی رغم بیکاری و درآمد مالی پایین در استان کرمانشاه ملزم به پرداخت مالیات هم هستیم.

مصری با اشاره و یادآوری موضوع پالایشگاه آناهیتا ‌گفت: از زمان نمایندگی ام در این دوره ۱۸ جلسه با وزیر مربوطه در اینخصوص داشتم اما دریغ از یک ذره همت که در این زمینه و اینکه  توسط وزیر مربوطه به ما کمکی شود.

وی تصریح کرد: وقتی مدیریت انرژی کشور اعتقادی به تولید انرژی ندارد و اعتقادش به خام فروشی است امید ما از دست می رود.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس گفت: صندوق توسعه ملی اعلام آمادگی کرده که ۸۵ درصد منابع مالی برای این پروژ را تامین می کند و ما تنها نیاز به تحقق ۱۵ درصد تعهدات وزرای دولت های قبلی توسط وزیر مربوطه در دولت هستیم.

کد N800240

وبگردی