آفتاب
بذرپاش:

بیانیه لوزان با عجله تنظیم شد

بیانیه لوزان با عجله تنظیم شد

کرمانشاه - عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: بیانیه هسته ای لوزان سوییس از سوی طرفین با عجله تنظیم شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد بذرپاش ظهر پنج شنبه در همایش "فرصت ها و چالش های گفتمان انقلاب اسلامی" که در مجتمع بعثت کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به مذاکرات هسته ای و بیانیه لوزان، اظهار داشت: ۱۲ سال است که در حال مذاکره هستیم و این مذاکرات از سال ۸۲ شروع شده است.

وی افزود: در زمانی که ایران سر میز مذاکره نشست از نظر هسته ای که هیچ، در مقیاس تحقیق و توسعه نیز ماشین نداشتیم و وقتی تعلیق را پذیرفتیم و بعد رفع پلمپ کردیم تنها دو آبشار ماشین داشتیم و رئیس جمهور و وزیر خارجه کنونی جزو تیم هسته ای ایران بودند.

بذرپاش تصریح کرد: در آن زمان میزان محدودی کیک زرد وارد کردیم که مقیاسی حتی کمتر از مقیاس آزمایشگاهی بود.

وی با اشاره به ساخت نیروگاه نطنز همزمان با حادثه برج های دوقلوی آمریکایی گفت: آن زمان بود که ایران را محور شرارت خواندند و البته یک بار دیگر نیز ایران محور شرارت معرفی شد و آن بعد از رفع تعلیق غنی سازی ها توسط چند سانتریفیوژ بود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران، آن را یک قطعنامه غیرقانونی خواند و گفت: تصویب یک قطعنامه در شورای حکام مستلزم اجماع بود و سپس باید به شورای امنیت ارسال می‌شد که این مسیر برای ما طی نشد و به این دلیل است که می گوییم غیرقانونی است.

وی به تحریم های یک جانبه و غیر قانونی علیه ایران اشاره کرد و گفت: در سال ۸۲ به ناگاه فضای عمومی تغییر کرد و مذاکراتی با عناوین وین، پاریس و سعد آباد انجام شد که بین ایران و سه کشور غربی بود و بعدها سه کشور دیگر به آن اضافه و تحت عنوان ۳+۳ معرفی شدند.

بذرپاش پیشنهاد تعلیق ها را مربوط به نشست سعد آباد تهران دانست و گفت: یکی از برنامه های آنها پلمپ بود که طرفین ایرانی نپذیرفت. پس از آن سه کشور مذاکره کننده نیز حتی حاضر به دیدار با رئیس جمهوری وقت نشده و مذاکرات را ترک کردند.

وی تصریح کرد: پس از این اتفاق البراده ای، رئیس وقت آژانس بین المللی هسته‌ای به ایران پیشنهاد شش ماه تعلیق را داد که ایران آن را پذیرفت. پس از آن تعلیق تمدید شد و تا یک سال و ۱۱ ماه به طول انجامید که این تعلیق ها با پلمپ تاسیسات هسته ای هم همراه بود اما باز هم از سوی جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا محور شرارت شناخته شدیم.

نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به فک پلمپ تاسیسات هسته ای ایران بعد از یک سال و ۱۱ ماه گفت:  در سال ۸۷ در مقیاس صنعتی و با هفت هزار ماشین آلات سانتریفیوژ ۵ درصد اورانیوم را غنی کردیم و نه تنها غنی سازی صورت گرفت بلکه آن را در راکتور تهران هم جایگزین کردیم.

بذرپاش با در ادامه گفت: با توجه به این سابقه، هم اکنون تیم هسته ای ما کدام تحریم ها را می خواهد بردارد در حقیقت آن ها می خواهند تحریم های نسل سومی که از سال ۸۹ به ایران تحمیل شد، را بردارد.

وی تصریح کرد: آن زمان به ما پیشنهاد توقف اقدامات هسته ای را در مقابل توقف تحریم ها دادند که همزمان با تاسیس BBC فارسی و شبکه های اجتماعی بود.

وی یادآور شد: پیش از انتخابات ۸۸ ایران تقریبا به یک توافق دست یافته بود که آن اتفاقات فتنه صورت گرفت و آمریکا اعلام کرد که همه توافقات با ایران منتفی و ایران آدم کش است و نتانیاهو نیز اعلام کرد تا مردم در خیابان ها هستند فرصت خوبی برای وضع تحریم هاست.

وی تحریم های نسل سوم را محصول و نتیجه فتنه ۸۸ دانست و تاکید کرد: همین افرادی که الان حق به جانبانه حرف می زنند افرادی بودند که باعث شدند تحریم های نسل سوم شکل بگیرد.

بذرپاش دلیل شکننده تر و موثر تر بودن این تحریم ها را فروختن اطلاعات کشور توسط سران فتنه دانست و گفت: در آن زمان تحریم ها علیه ایران تشدید شد.

وی بیان اینکه بیش ترین تحریم ها در حوزه ماشین سانتریفیوژ بود گفت: با وجود تحریم ها این ماشین ها توسط دانشمندانی چون احمدی روشن  راه اندازی شد.

وی افزود: هم اکنون ۱۹ هزار ماشین سانتریفیوژ در نطنز کار می کنند و در حال آماده کردن ۴۸ هزار ماشین سانتریفیوژ دیگر نیز هستیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران، اتفاقات سال ۸۸ را در تاریخ ایران بی سابقه دانست و گفت: در نقطه مقابل آن نیز ما جنگ را داریم که آنهم بی سابقه بوده و انسجام ملی ایران را به رخ می کشد.

وی توافق ژنو را مادر توافق لوزان دانست و گفت: در واقع توافقات ژنو سند بالادستی توافقات لوزان است.

بذرپاش با انتقاد از بیانیه مطبوعاتی لوزان گفت: این سوال مطرح است که چرا بیانیه مطبوعاتی لوزان با اینکه نیاز به انتشار نشد، منتشر شد. وقتی قرار بود ما ۱۰ تیر به توافق نهایی برسیم چه نیازی به انتشار این بیانیه بود.

وی افزود: ما ۱۶ ماه بعد از مذاکرات ژنو، بیش از هزار ساعت مذاکره نکردیم که به یک صفحه بیانیه مطبوعاتی برسیم که آنهم بیانیه ای الزام آور نیست.

این نماینده مجلس گفت: در تعاریف اسناد بین‌المللی چیزی به عنوان بیانیه مطبوعاتی نداریم.

بذرپاش با انتقاد از عدم انتشار فکت شیت از سوی مسئولان ایران ادامه داد: اگر فکت شیت آمریکایی ها غلط است طرف ایرانی درستش را منتشر کند که تاکنون منتشر نکرده است.

وی تصریح کرد: اگر مطالب منتشر شده در فکت شیت آمریکایی ها غلط است باید تکذیب آن را به آمریکا بدهیم و یا یکی از کشورهای دیگر1+5بیاید و تکذیبیه آن را بدهد اما می بینیم که حتی روسیه هم که با آمریکا جنگ سرد دارد آن را تایید کرد.

وی با بیان اینکه قدم به قدم، ایران باید آمریکا را راستی آزمایی کند گفت: توافق لوزان با بیانیه ژنو در ۹ بند اشکال دارد و این نشان می دهد که هم توافق ژنو با عجله امضا شد و هم این عطف به آن گزارش نشده است.

بذرپاش افزود: اینکه IR۸ را قبول کردند حرف ماست و در هیچ بندی از بیانیه لوزان نیامده است.

وی تاکید کرد: دشمن، دشمن است و نه آقای ظریف می ماند و نه ما؛ بعدها تنها روی سند توافق است که بحث می شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: این بیانیه ۹ مغایرت با توافق ژنو دارد. ما می گوییم غنی سازی ۵ درصد پذیرفته شده اما در آن  ۳ و ۸ دهم درصد قید شده است .

وی افزود: همچنین در توافقات ژنو پذیرفته شده بود که تمام تحریم های هسته ای، فناوری، انرژی، مالی و اقتصادی برداشته شود و در حوزه نظامی هم مذاکره می کنیم اما در لوزان فقط تحریم مالی و اقتصادی مطرح شده و برای اروپا به تعلیق اجرای تحریم ها اکتفا شد. قوانین آن باقی خواهند ماند و این در شرایطی است که حتی برای آمریکا این مورد نیز قید نشده و نگه داشتن موقت اجرای تحریم های ثانویه را مطرح می کنند.

بذرپاش تاکید کرد: طرفین مذاکرات در حالی در مصاحبه ها می گویند تحریم ها لغو می شود که مقید به آن نیستند و الان می گویند پس از اجرای ایران به صورت مرحله ای تعلیق خواهد شد.

وی با اشاره به پروتکل الحاقی برای بازدید از تاسیسات ایران گفت: این موضوع بهانه آنها برای لغو توافقات صورت گرفته است که در صورتی که ایران اجازه بازدید آنها از مراکز نظامی خود را نداد آن را بهانه و طی نامه ای به شورای حکام خواهان لغو توافقات صورت گرفته شوند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: مشکل ما با آژانس از دولت هاشمی شروع شد و آژانس می خواهد ایران را تایید کند که قطعنامه شورای حکام را علیه ما گذرانده و هنوز هم این بازی ادامه دارد.

وی با ابراز تاسف از سخنان یکی از مسئولین در خصوص اجازه بازدید ها از مراکز نظامی مبنی بر اینکه یک پرده روی مابقی بخش ها کشیده و بخشی را به آنها نشان می دهیم، گفت: من تعجب می کنم که یک مقام مسئول چنین جمله ای را بیان کند.

وی آژانس بین المللی را محل تجمع سرویس های اطلاعاتی، انگلیس و صهیونیست دانست.

بذرپاش گفت: شاید برخی بیان این انتقادات به بیانیه لوزان را برای رسیدن به مجلس بدانند اما همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ما چیزی محرمانه نداریم و این عجله و بستن فضا جای تعجب دارد.

کد N800217

وبگردی