آفتاب
روحانی در دیدار با رئیس جمهور چین:

ایران به تعهدات خود عمل کرد/ حالا زمان برداشتن تحریم‌هاست

ایران به تعهدات خود عمل کرد/ حالا زمان برداشتن تحریم‌هاست

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران ضمن انعطاف لازم، به تعهدات خود عمل کرده است، تأکید کرد: اکنون زمان برداشته شدن تحریم‌هاست تا طرف مقابل نیز بتواند اعتماد جامعه جهانی را جلب کند.

​به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار با رئیس جمهور چین که امروز در حاشیه اجلاس سران آسیایی آفریقایی در جاکارتا برگزار شد، گفت: چین علاوه بر جایگاه مهم و بین المللی، به دلیل روابط عمیق و تاریخی بین دو ملت دارای اهداف و منافع مشترک با ایران است.

وی با تاکید بر توسعه همکاری‌های تهران - پکن افزود: مسیر توافقات صورت گرفته در دیدارها و مذاکرات سال گذشته دو رئیس جمهور باید ادامه یابد.

رئیس جمهور به مذاکرات اخیر در خصوص همکاری در حوزه انرژی اشاره و گفت: علاوه بر انرژی، ایران از زمینه های وسیعی در حوزه های زیربنایی، حمل و نقل به ویژه اتصال ارتباطات ریلی، توسعه بنادر و فناوری‌های نوین برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

روحانی با تشریح برنامه‌های ایران برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی از طریق اتصال خطوط راه آهن و ترانزیت کالا، افزود: روابط راهبردی دو کشور باید بر مبنای نقشه راه بلندمدت تدوین شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی، به نقش سازنده چین در مذاکرات با ۱+۵ اشاره کرد و گفت: قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و چنانچه طرف مقابل اراده سیاسی لازم را داشته باشد، توافق نهایی در دسترس است.

وی ادامه داد: امروز افکار عمومی دنیا می‌داند که ایران با صداقت و شفافیت وارد مذاکره شده و ضمن انعطاف لازم، به تعهدات خود عمل کرده است؛ اکنون نیز زمان برداشته شدن تحریم‌هاست تا طرف مقابل نیز بتواند اعتماد جامعه جهانی را جلب کند.

بمباران یمن باید به طور کامل متوقف شود/ گروه‌های یمنی گفتگوها را آغاز کنند

رئیس جمهور در تحلیل شرایط منطقه ای نیز گفت: یمن باید هر چه سریعتر به ثبات برسد. بمباران‌ها به طور کامل متوقف شود و درگیری ها خاتمه یافته و ضمن ارسال انواع کمک های بشردوستانه به مردم این کشور، گروه‌های یمنی گفتگوها را برای تشکل دولت فراگیر ملی آغاز کنند.

روحانی همچنین افراط و تروریسم را تهدیدی فرامنطقه ای و همگانی دانست و افزود: ایران آماده هرگونه همکاری دوجانبه و جمعی برای مبارزه با ترویج خشونت و افراطی‌گری و تروریسم در خاورمیانه و سایر مناطق است.

وی در این دیدار گفت: ایران جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی پکن دارد و توسعه روابط با تهران تقویت «روحیه باندونگ» است.

جین پینگ: تحریم ایران موجب اخلال در همکاری‌های بین‌المللی است

در این دیدار، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین نیز در خصوص همکاری‌های اقتصادی با اشاره به ایده «یک بند، یک راه» که بر توسعه همه جانبه همکاری‌ها بر الگوی جاده ابریشم و استفاده از همه ظرفیت‌ها بویژه خطوط دریایی و ریلی مشتمل است، اظهار داشت: چین از تدوین نقشه جامع همکاری‌های اقتصادی استقبال می‌کند و آماده هرگونه سرمایه‌گذاری از جمله در بخش‌های انرژی، بنادر، راه آهن و نیز فناوری‌های نوین است.

وی از نقش ارزنده رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در پیشرفت مذاکرات با گروه ۵+۱ تقدیر کرد و گفت: پکن از بیانیه سوئیس خوشحال است و امیدواریم دستاورد گرانبهایی که با تلاش زیاد و روحیه مثبت به دست آمده، به توافقی جامع، عادلانه و اطمینان‌بخش منجر شود.

شی جین پینگ ادامه داد: چین قاطعانه از لغو تحریم ها حمایت می‌کند، زیرا تحریم علاوه بر لطمه به روابط دو کشور، موجب اخلال در همکاری‌های اقتصاد بین‌المللی است.

رئیس جمهور چین در پایان با ابراز نگرانی از درگیری و حملات در یمن گفت: آتش‌بس باید تحقق کامل پیدا کند و طرفین اختلافات را در فضایی آرام و از طریق گفتگوهای سیاسی حل و فصل کنند.

وی با اشاره به جایگاه منطقه ای ایران افزود: چین از روند ابتکار سیاسی برای پایان دادن بحران یمن استقبال می‌کند.

کد N799769

وبگردی