آفتاب
هارف در واکنش به درخواست برخی سناتورهای آمریکایی؛

سرنوشت شهروندان آمریکایی ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد

سرنوشت شهروندان آمریکایی ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به درخواست برخی سناتورهای آمریکایی مبنی بر اعمال شرط آزادی جیسون رضاییان روزنامه نگار واشنگتن پست برای انجام توافق هسته‌ای با ایران گفت: سرنوشت شهروندان آمریکایی ارتباطی با توافق هسته‌ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه این کشور در نشست روزانه خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین پیگیری وضعیت امیر حکمتی گفت: وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا در بسیاری مواقع به صورت مستقیم در حاشیه مذاکرات هسته‌ای مکررا وضعیت شهروندان آمریکایی بازداشت شده را جویا می‌شود. مقامات آمریکایی به پیگیری خود ادامه می دهند تا آن‌ها به خانه بازگرداند. ما درخواست خود را از ایران پیگیری می‌کنیم تا آن‌ها را آزاد کنیم و قادر باشیم که آن‌ها را به خانواده‌های‌شان بازگردانیم.

وی ادامه داد: ما نگرانی‌های خود را در این باره آشکارا اعلام کردیم و بر این باوریم که ما باید این شهروندان را صرف نظر از این‌که نتیجه مذاکرات چه باشد به خانواده‌های‌شان بازگردانیم.

هارف در برابر اصرار خبرنگار درباره سوال فوق گفت که نمی‌تواند جزئیات گفت‌وگوهای مقامات آمریکایی با مقامات ایرانی را در این باره اعلام کند. ما از هر فرصتی برای آزادی آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی درباره آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در وین گفت: تیم کارشناسی به سرپرستی وندی شرمن در وین به سر می‌برند تا با همتایان خود دیدار و گفت‌وگو کنند. همچنین گفت‌وگوهایی با اعضای گروه 1+5 خواهند داشت. ما تلاش می‌کنیم که همه کارها را با هم پیش ببریم. در این تیم کارشناسی، کارشناسانی در حوزه تحریم و دیگر مسائل هسته‌ای و راستی‌آزمایی داریم. در عین حال دیدارهای جداگانه و دوجانبه نیز برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی که آیا در این دیدار که اولین مذاکرات پس از تفاهم در لوزان بوده است گفت‌وگوها درباره نقشه کار است؟ گفت: در طول چند هفته گذشته ما درباره نقشه یا برنامه کاری با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌ایم. در همین راستا جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف روز دوشنبه دیدار می‌کند. هنوز برنامه‌ریزی‌ها در این‌باره نهایی نشده است اما ما به دنبال کارهای فنی و تکنیکی هستیم.

وی درباره حضور وزرای خارجه دیگر اعضای گروه 1+5 و انجام مذاکرات با آن‌ها گفت: هنوز برنامه‌ریزی‌ها در این باره نهایی نشده است.

هارف در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست برخی از سناتورها از جمله روبیو و کیرک درباره این‌که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید مشروط به آزادی روزنامه‌نگار واشنگتن پست باشد، گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که نمی‌خواهیم سرنوشت شهروندان زندانی آمریکایی را به توافق هسته‌ای مرتبط کنیم. ما نیز می‌خواهیم که این شهروندان آمریکایی به خانه‌شان بازگردند. صرف نظر از این‌که توافق هسته‌ای بشود یا نه. اما ما این دو مساله را در دو مسیر جداگانه دنبال می‌کنیم و این دو مساله به صورت همزمان پیگیری می‌شود.

وی درباره اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر تمایل برای همکاری با مسائل منطقه‌ای گفت: وی در این یادداشت اعلام کرده است که در این باره متمایل است. ما همواره اعلام کرده‌ایم که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای زمانی که همدیگر را ملاقات می‌کنیم از کانال‌های مختلف ارتباطی درباره مسائل روز گفت‌وگو می‌کنیم.

هارف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مذاکرات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات مختلف جهان از جمله محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره یمن گفت: ما کانال‌های ارتباطی مختلفی با مقامات ایرانی در سطوح مختلف داریم که از این کانال‌های ارتباطی در صورت نیاز استفاده می کنیم همچنین به مردم یادآوری می‌کنم زمانی که در لوزان بودیم از آن جا که با هم در یک هتل بودیم گفت‌وگوهایی داشته‌ایم . این مذاکرات 10 روز طول کشید. در حاشیه مذاکرات هسته‌ای نیز برخی مسائل منطقه‌ای مطرح شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، مارکو روبیو، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا و مارک کرک که هر دو از سناتورهای جمهوری‌خواه به شمار می‌آیند از اوباما خواسته‌اند تا هر توافق هسته‌ای با ایران را منوط به آزادی جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست و دیگر شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران کند.

مقامات ایران و آمریکایی همواره تاکید کرده‌اند که مذاکرات ایران و 1+5 تنها روی مساله هسته‌ای تهران متمرکز است و موضوعات دیگری در این روند مطرح نمی‌شود.

هم‌چنین سخنگوی کاخ سفید نیزدر نشست دیگری در این‌باره تاکید کرده بود که ما مذاکرات هسته‌ای را به موضوعات دیگر ارتباط نمی‌دهیم؛ اگرچه خواهان آزادی جیسون رضاییان هستیم.

انتهای پیام

کد N799515

وبگردی