آفتاب

دولت در تبعید تبت به دنبال "لامای مفقود شده"

دولت در تبعید تبت به دنبال "لامای مفقود شده"

سخنگوی دولت در تبعید تبت گفت، این دولت از طرفدارانش می‌خواهد تا چین را برای آزادی پانجا لاما یازدهم، یکی از رهبران بوداییان که گمان می‌رود از زمان ناپدید شدنش در سن شش سالگی در بازداشت دولت پکن قرار داد، تحت فشار بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، دولت در تبعید تبت می‌گوید، مقامات چین 17 مه سال 1995 میلادی گدهون چوئکی نییما را هنگامی که تنها شش سال سن داشت، ربودند.

کمی پس از مفقود شدن وی، چین، گاینکیان نوربو را به عنوان صورت تناسخ یافته پانچن لاما منصوب کرد، مردم تبت معتقدند این آدم ربایی یکی از اقدامات چین برای کنترل انتخاب دالایی لاما آتی بوده چرا که پانچن لاما نقش کلیدی را در به رسمیت شناختن صورت تناسخ یافته دالای لاما ایفا می‌کند.

این سخنگوی دولت در تبعید تبعت گفت، تلاش‌ها برای به دست آوردن اطلاعاتی از مکان پانچن لاما افزایش می‌یابد.

وی افزود: این یک مساله سیاسی نیست بلکه یک مساله مذهبی محسوب می‌شود و به شیوه اصلی زندگی تبتی‌ها ربط دارد. دولت در تبعید تبت 17 مارس را "روز همبستگی بین‌المللی با تبت" نامیده و از حامیان و طرفداران خواسته است تا به دولت‌هایشان نامه نوشته و از آن‌ها بخواهند چین را برای پاسخگویی تحت فشار بگذارند.

دولت در تبعید تبت مستقر در شمال هند است؛ جایی که دالایی لاما از زمان فرار از تبت در سال 1959 میلادی در آنجا زندگی می‌کند.

انتهای پیام

کد N799459

وبگردی