آفتاب

دفاع چین از حمله به ماهی‌گیران فیلیپینی در دریای چین جنوبی

دفاع چین از حمله به ماهی‌گیران فیلیپینی در دریای چین جنوبی

پس از آن‌که مقامات فیلیپینی، گارد ساحلی چین را متهم به حمله به ماهی‌گیران این کشور با سلاح آب‌پاش در نزدیکی یک جزیره مناقشه‌برانگیز در دریای چین جنوبی کردند، پکن امروز (چهارشنبه) از اقدامات کشتی‌هایش در این دریا دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، فیلیپین اخیرا نیروهای گارد ساحلی چین را متهم کرد به این که با سلاح آب‌پاش به قایق‌های ماهی‌گیران فیلیپینی در دریای چین جنوبی حمله کرده تا با استفاده از زور آنها را از این منطقه خارج کنند. در واکنش به این اظهارات، پکن از مانیل خواسته تا آموزش‌دهی به ماهی‌گیرانش را افزایش دهد.

به گفته ماهی‌گیران فیلیپینی، نیروهای گارد ساحلی چین چند روز پیش در جریان این حادثه ابتدا با سلاح آب‌پاش به قایق‌های آن‌ها در یک منطقه مناقشه‌برانگیز دریای چین جنوبی حمله کرده‌ و سپس وارد قایق‌های ماهی‌گیری آن‌ها شده و تجهیزات ماهی‌گیری و محصولات آنها را به دریا ریخته‌اند.

کاخ ریاست جمهوری فیلیپین در واکنش به این اقدام اعلام کرد: گارد ساحلی چین روز دوشنبه برای خارج کردن یک گروه از ماهی‌گیران فیلیپینی از "منطقه اسکاربورو" در دریای چین جنوبی از سلاح آب‌پاش استفاده کرده است و این کار به قایق‌های چوبی آن‌ها آسیب زده است.

هونگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با وجود آن‌که استفاده از سلاح آب‌پاش علیه ماهی‌گیران فیلیپینی را تایید نکرد اما گفت: قایق‌های رسمی چینی در آب‌های نزدیک به جزیره هوانگیان (منطقه اسکاربورو) به وظایف خود عمل کرده و براساس قوانین به مدیریت منطقه‌های آبی مربوطه پرداخته‌اند.

وی تاکید کرد: اخیرا تعداد زیادی از قایق‌های ماهی‌گیری فیلیپین با نافرمانی از دولت چین در آب‌های جزیره هوانگیان به طور غیرقانونی تجمع کرده و حاکمیت و حقوق و منافع دریایی چین را نقض کرده‌اند.

وی افزود: ما از طرف فیلیپینی می‌خواهیم آموزش‌دهی به ماهی‌گیران خود و کنترل آنها را افزایش دهد و هرگونه رفتاری که ناقض منافع و حقوق و حاکمیت چین باشد را متوقف کند.

انتهای پیام

کد N799456

وبگردی