آفتاب

قبرس، داعش و تحولات منطقه محور مذاکرات وزیران خارجه آمریکا و ترکیه

قبرس، داعش و تحولات منطقه محور مذاکرات وزیران خارجه آمریکا و ترکیه

وزیران خارجه آمریکا و ترکیه در نشست دو جانبه خود مذاکرات اتمی با ایران، یمن، سوریه، عراق، داعش و درگیری‌ها در اوکراین و قبرس را مورد بررسی قرار دادند.

وزیران خارجه آمریکا و ترکیه در نشست دو جانبه خود مذاکرات اتمی با ایران، یمن، سوریه، عراق، داعش و درگیری‌ها در اوکراین و قبرس را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ترکیه‌ای خود به مساله داعش پرداخت و گفت: نیروهای داعش متحمل افزایش فشار هستند. رهبری آن فرو پاشیده و بودجه‌های مالی آنها در حال کاهش است و ایدئولوژی ایجاد نفرت آنها نیز از اعتبار ساقط شده است.

اما این دیپلمات ارشد آمریکایی هشدار داد: اما به رغم تضعیف، داعش همچنان بر گرفتن نیرو تمرکز دارد. بسیاری از افراد از کشورهای حوزه خلیج فارس به این گروه می‌پیوندند اما هشدارهای بسیاری نیز در رابطه با افزایش افرادی که از اروپا به داعش می‌پیوندند وجود دارد.

کری افزود: این بدان معناست که کشورها باید تلاش‌ها برای پیگرد و جلوگیری برای پیوستن جوانان به این گروه تروریستی را دو برابر کنند.

چاووش اوغلو هم گفت: ترکیه در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها نسبت به عبور شبه‌نظامیان خارجی از ترکیه برای پیوستن به داعش در عراق و سوریه بیش از 12800 تن را در فهرست افراد ممنوع‌الورود به ترکیه قرار داده است. به علاوه 1300 شبه‌نظامی خارجی نیز از ترکیه خارج شده‌اند. ترکیه یکی از کشورهایی است که شبه‌نظامیان خارجی از آن برای پیوستن به داعش عبور می‌کنند و ما تلاش خود را برای جلوگیری از این اقدام انجام می‌دهیم. اما کشورهای منشأ نیز باید تلاش‌های خود را برای حمایت از این اقدام و جلوگیری از خروج شبه‌نظامیان خارجی انجام دهند. ما نیازمند همکاری‌های بهتر و تبادل اطلاعات هستیم.

وزیر خارجه ترکیه همچنین بر ضرورت گسترش روابط استراتژیک آنکارا- واشنگتن تاکید کرد و گفت: ما در زمان بحرانی در منطقه خودمان قرار داریم. ترکیه و آمریکا دو کشوری هستند که منافع مشترک مهمی با یکدیگر دارند. همین امر روابط ما را منحصر به فرد و ارزشمند می‌کند. در گذشته ثابت کردیم که با همکاری بر روی یک مساله مشترک می‌توانیم بر هر چالشی غلبه کنیم.

جان کری گفت: می‌خواهم بر اهمیت روابط آنکارا و واشنگتن به ویژه روابط امنیتی در این لحظه خاص تاکید کنم.

وی میزبانی ترکیه از دو میلیون آواره سوری را تحسین کرد و گفت آنکارا با این کار متحمل فشارهای اقتصادی و اجتماعی بسیاری شده است.

چاووش اوغلو نیز همکاری بین واشنگتن و آنکارا را عالی توصیف کرد.

ترکیه و آمریکا ابراز امیدواری کردند که سال 2015 میلادی سالی باشد که یک راه‌حل دیپلماتیک درخصوص اتحاد مجدد قبرس به دست آید.

کری گفت: این مشکلی است که سال‌ها طول کشیده و نیازمند اقدامات بین‌المللی برای کمک به تصویب یک قطعنامه و یک راه‌حل پایدار است.

قبرس یونانی‌نشین و قبرس ترک نشین بیش از 40 سال است که به دنبال حل انشقاق خود هستند و حدود 1000 نیروی حافظ صلح بر خط آتش‌بسی که از وسط نیکوزیا، آخرین پایتخت تقسیم شده اروپا عبور می‌کند، نظارت دارند.

یکی از مقامات سازمان ملل ماه جاری میلادی اعلام کرد، قرار است مذاکرات جدیدی درخصوص حل سرنوشت یونان از سرگرفته شود.

جان کری گفت: آمریکا و ترکیه از مذاکرات تحت رهبری سازمان ملل برای اتحاد مجدد قبرس به عنوان یک فدراسیون دو منطقه‌ای دو فرقه‌ای حمایت می‌کنند. ما باور داریم که این احزاب می‌توانند در سال 2015 میلادی پیشرفت واقعی و پایداری داشته باشند.

نیروهای ترکیه در سال 1974 میلادی در واکنش به کودتای آتن که به دنبال الحاق قبرس به یونان بود به شمال قبرس حمله کرده و بعدها قبرس ترکیه‌ای‌نشین به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد.

آنکارا قبرس ترک نشین را به رسمیت می‌شناسد اما باقی کشورهای جهان دولت قبرس یونانی‌نشین را به رسمیت می‌شناسند.

مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه از آمریکا خواست تا در روند از سرگیری صلح نقش فعالی ایفا کند.

وی به جان کری گفت: ترکیه و قبرس ترک نشین خواستار یک راه‌حل برای این مساله و منتظر آغاز مذاکرات هستند. ما با تلاش‌ها و حمایت آمریکا توانستیم نهایتاً به یک راه‌حل عادلانه و با دوام در قبرس دست یابیم.

وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با کری با سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز دیدار کرد.

این دو مقام در نشست خود درباره مسائلی مختلف از جمله همکاری‌ها درخصوص مبارزه با داعش، سیل شبه‌نظامیان خارجی و برنامه‌های آموزشی و تجهیز مخالفان میانه‌رو سوری مذاکره کردند.

سوزان رایس در این نشست از چاووش اوغلو خواست تا اقدامات آشکاری را برای بهبود روابط با ارمنستان و تسهیل برگزاری مذاکراتی سریع در آنکارا درباره کشتار ارامنه در سال 1915 میلادی انجام دهد.

انتهای پیام

کد N799435

وبگردی