آفتاب
آیت‌الله جوادی‌آملی:

بُروز مشکلات در جامعه به‌دلیل افراط و تفریط است

بُروز مشکلات در جامعه به‌دلیل افراط و تفریط است

براساس یک سنت حوزوی، حوزه‌های علمیه در سال‌روز شهادت ائمه(علیهم السلام) تعطیل است، اما آیت‌الله جوادی‌آملی در اقدامی موثر برای کاهش تعطیلات دروس حوزه، امروز که شهادت امام هادی(ع) است را روز درسی اعلام کرد.

این مرجع تقلید در جلسه درس تفسیر روز سه‌شنبه خود در مسجد اعظم قم در سخنانی عنوان کرد: فکر نکنم تعطیل کردن برای گرامیداشت امام علیه السلام، بهتر باشد بنابراین روز چهارشنبه می‌آییم و بحث می‌کنیم و ثواب جلسه را به روح مطهر آن امام نثار می‌کنیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(یسنا)، آیت‌الله جوادی‌آملی در درس امروز چهارشنبه خود با اشاره به ضرورت شکرگزاری نعمت‌های الهی گفت: خداوند نعمت‌های فراوانی مانند سلامتی اعضاء و جوارح را به انسان عنایت کرده، از این رو لازم است بشر، با وجود نعمت‌های الهی، سر به سجده فرود آورد و خاضعانه شکرگزار باشد.

او افزود: در سجده لازم نیست انسان ذکر خاصی را بگوید، بلکه باید در هر آنی انسان شکرگزار نعمت عظیم سلامتی باشد و سجده شکر بجای بیاورد.

این مفسّر قرآن افزود: شکر­گزاری یک تکلیف مانند نماز و روزه نیست، بلکه شکر موجب می‌شود انسان بداند همه کارهای این دنیا بر اساس حساب و کتاب است و هیچ چیزی بی هدف آفریده نشده است.

وی با اشاره به تعطیلات حوزه و تعطیل شدن کرسی‌های درس طلاب گفت: تعطیلات نه تنها برای حوزه‌های علمیه اثری ندارد بلکه ضرر هم دارد؛ حوزه‌های علمیه برای اینکه بتوانند در جامعه بیشتر مثمر ثمر باشند و­ پاسخگوی مسائل شرعی و عقیدتی مردم در جامعه باشند، لازم است کرسی‌های درس و تدریس خارج فقه و اصول و غیره در حوزه برقرار باشد و طلاب هم در علم آموزی تمام تلاش خود را بکار ببندند.

این مرجع تقلید در ادامه رسالت امروز روحانیت را بسیار سنگین خواند و اظهار کرد: روحانیت، بعد از انبیاء وظیفه هدایت و سرپرستی جامعه را بر عهده دارد و باید پاسخگوی شبهات باشد و جامعه را در مقابل آسیب هجمه‌های عقیدتی و فرهنگی واکسینه کند.

وی با تاکید بر این‌که «روحانیت پناهگاه مردم است» یادآور شد: انتظارات از حوزه برای پاسخ گویی به نیازها و مشکلات دینی زیاد است و زمانی روحانیت می‌تواند در این راه موفق باشد که با تلاش در دو جبهه تعلیم و تعلم، به اخلاق عملی نیز آراسته باشد.

وی در ادامه به تفسیر آیاتی از سورۀ مبارکۀ «فصلت» پرداخت و گفت: این آیات تلنگری به انسان فراموش کار است تا بداند که همه نشانه‌های الهی مانند شب و روز، کهکشان‌ها و ... دلیلی بر حقانیت خالق هستی است.

این مفسر قرآن با اشاره به مشکلات جامعه، افزود: بُروز مشکلات در جامعه به دلیل غفلت و فراموشی و افراط و تفریط است. چرا که افراط و تفریط انسان را از حقیقت دور کرده و به گمراهی نزدیک‌تر می‌کند.

این مرجع تقلید گفت: انسان با کمی تدبر و تعمق در آفرینش و خلقت موجودات می‌فهمد که هیچ چیزی در این دنیا بی هدف به وجود نیامده و همه موجودات در حال تسبیح ذات ربوبیت‌اند.

آیت‌الله جوای‌آملی ادامه داد: برخی انسان‌ها در پرستش و عبودیت دچار افرط و تفریط می‌شوند و با اینکه می‌دانند خداوند خالق همه مخلوقات است، ولی به دلیل غفلت و فراموشی، به جای عبادت خالق، مخلوق ناچیز و بی اراده‌ای مانند خورشید، گوساله و ... را می‌پرستند.

او با تاکید بر این‌که «افراط و تفریط نه تنها انسان را نجات نمی‌دهد، بلکه از حقیقت هم دور می‌کند» تصریح کرد:

انسان باید با تدبر و تفکر در نظام آفرینش، به عظمت خدای یگانه آگاهی پیدا کند و از این طریق به کمال و سعادت برسد.

انتهای پیام

کد N799334

وبگردی