آفتاب
با تلاش فناوران ایرانی محقق شد

انتقال نور خورشید به واحدهای مسکونی تا 17 طبقه زیر زمین

انتقال نور خورشید به واحدهای مسکونی تا 17 طبقه زیر زمین

پژوهشگران پارک علم و فناوری لرستان سامانه‌ای را عرضه کرده‌اند که قادر است نور خورشید را بدون گسستن طیف آن تا طبقه 17- ساختمانها منتقل کند.

پژوهشگران پارک علم و فناوری لرستان سامانه‌ای را عرضه کرده‌اند که قادر است نور خورشید را بدون گسستن طیف آن تا طبقه 17- ساختمانها منتقل کند.

آرش فره‌وشی، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا با اشاره به مشکلات ناشی از نحوه طراحی ساختمان‌ها که باعث می شود نور خورشید به داخل آن ها راه نیابد، گفت: سامانه طراحی شده شامل سه بخش جاذب نور، انتقال دهنده نور و نازل است. پس از جمع آوری نور خورشید از طریق بخش جاذب و نازل این سامانه، نور خورشید توسط انتقال دهنده‌ها به داخل ساختمان بازتابانده می‌شود.

وی ادامه داد: به منظور باز تابش صحیح نور خورشید به داخل ساختمان، موقعیت جغرافیایی سازه‌ها به نرم افزار این سامانه داده می‌شود و این نرم افزار با شبیه سازی و پردازش اطلاعات، زوایای درست برای باز تابش نور خورشید به داخل سازه‌ها را اعلام می‌کند و بر اساس آن نور خورشید به داخل ساختمان منعکس خواهد شد.

فره وشی نحوه انتقال و باز تابش نور خورشید را از طریق "پنل‌های برش لیزری" عنوان کرد و گفت: در این سیستم نیاز است تا همواره مقداری نور ثابت داشته باشیم و از آنجایی که زاویه تابش نور خورشید در طول روز و سال یکسان نیست از این رو با استفاده این پنل زاویه مناسب تابش نور خورشید تعیین می‌شود.

مجری طرح به جزئیات ساختار این پنل‌ها اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت این پنل پس از دو سال مطالعه انجام شده است. به گونه‌ای برش‌های لیزری بر روی این صفحه‌ها اعمال شده است که متناسب با زاویه نور خورشید، نور به داخل ساختمان‌ها هدایت می‌شود.

فره‎‌وشی با تاکید بر اینکه این دستگاه قادر است که نور خورشید را تا طبقه منهای 17 (51 متر زیر زمین) منتقل کند، گفت: این میزان، ارتفاعی است که طیف نوری منتقل شده گسسته نمی‌شود و شدت آن نیز متناسب با سازه‌ها است. این در حالی است که لامپ‌های کم مصرف دارای طیف منقطعی هستند که برای چشم مضر است.

مجری طرح به بیان اهمیت این دستگاه پرداخت و خاطر نشان کرد: در حال حاضر افرادی که در داخل ساختمان‌ها هستند به دلیل نرسیدن نور خورشید دچار کمبود ویتامین D‌ می‌شوند ولی این دستگاه تا حدودی قادر به بهبود جذب این ویتامین است.

وی در عین حال اضافه کرد: مقدار اشعه UV جذب شده از سوی این سامانه کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

کد N799189

وبگردی