آفتاب
لاریجانی در دیدار با شورای معاونان آموزش و پرورش:

همگرایی عمومی برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش وجود ندارد

همگرایی عمومی برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش وجود ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سند خوبی برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش تهیه شده، گفت: در عین حال همفکری و همگرایی عمومی در جامعه برای این امر دیده نمی شود و این یک کاستی است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی بعد از ظهر امروز در دیدار وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها که در ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد، با بیان اینکه اگر قرار باشد حرکت سازنده ای در کشور ایجاد شود، باید به آموزش و پرورش به عنوان یک رکن توجه شود، اظهار داشت: قبول دارم که سند تحول بنیادین به عنوان یک سند مهم در دست شما فرهنگیان است و از این جهت جلوتر از دیگر بخش ها هستید، اما تحقق سند تحول بنیادین احتیاج به یک نوع همگرایی و همفکری عمومی در جامعه دارد که این را الان نمی بینیم و پارادایم مسلطی در این زمینه در سطح جامعه دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه تا این همگرایی در بین خانواده ها، معلمان و اقشار مختلف اجرایی ایجاد نشود، با تزریق پول مشکلی حل نمی شود، تصریح کرد: سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش به خوبی تهیه شده است؛ باید اولویت هایی برای تدوین برنامه ششم توسعه از دل این سند استخراج شده و با کمک رسانه ها تبدیل به یک جریان وفاق عمومی و ملی شود.

لاریجانی تاکید کرد: همیشه داشتن یک چشم انداز روشن برای تحول به جذب بهتر منابع و هزینه کرد آن کمک می کند، لذا حتما باید بر روی اینکه چطور این سند به یک فهم مشترک تبدیل شود، کار کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محور تحول بنیادین، معلمان هستند و ستون اصلی تحول و حرکت پایه دار آموزش و پرورش محسوب می شوند، گفت: در دانشگاه نیز اگر محور کارها از جمله اسلامی شدن دانشگاه را اساتید قرار دهیم، این هدف محقق می افتد، لذا منجی آموزش و پرورش، معلمان هستند و باید بر روی این مساله سرمایه گذاری شود.

ضرورت توجه به دانشگاه فرهنگیان و استفاده از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از جاهایی که باید نسبت به آن اندیشیده شود، دانشگاه فرهنگیان است، اظهار داشت: باید بررسی شود که آیا استفاده درست از منابع کشور این است که فردی را از صفر برای معلمی تربیت کنیم؛ چرا نباید از فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه ها که کار ندارند و در بین آنها انسان های مبتکر و باهوش هم هستند، استفاده نکنیم و با دوره های یکساله مهارت آموزی آنها را به کار نگیریم؟

لاریجانی ادامه داد: امروز ۴۲ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند؛ می توان از این افراد با برگزاری دوره‌های مهارت آموزی برای معلمین استفاده کرد.

رئیس مجلس با بیان اینکه مشکل عدم استفاده درست از منابع در همه بخش ها وجود دارد و کشور را پرخرج اداره می‌کنیم، اظهار داشت: در سال ۹۳، ۱۸۰ هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه در کشور هزینه کرده ایم که فقط ۳۰ هزار میلیارد تومان از آن، عمرانی بوده و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر، بودجه جاری بوده است.

صدای معلم در پیچ و خم های اداری گم می شود

وی با بیان اینکه فاصله ستاد تا صف در آموزش و پرورش زیاد است، تصریح کرد: بین معلم و وزیر فاصله زیادی در صدها منطقه و گروه وجود دارد و گاهی صدای معلم و مشکلات او در این پیچ و خم ها گم می شود.

لاریجانی افزود: یکی از مهمترین مشکلات معلمان تبعیض است؛ قانون مدیریت خدمات کشوری ایجاد شد که در دریافتی‌ها یکسان سازی ایجاد شود؛ این مساله که در دست دولت است و نباید می گذاشت این تبعیض ایجاد شود! حالا هم نباید گذاشت که این مشکل ادامه یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست آموزش و پرورش برای واگذار کردن کارها به مردم گفت: باید بحث شود که آیا نمی توان از این همه افراد علاقه مند که می توانند وقت و عمر خود را برای آموزش و پرورش صرف کنند، استفاده کرد؟ وقتی رقابت ایجاد شود، در هزینه ها نیز صرفه جویی می شود.

وی با اشاره به درخواست مدیران آموزش و پرورش برای دائمی شدن قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی تصریح کرد: ما به تصویب دائمی این قانون کمک می کنیم، اما مهم اجرای آن است که اگر بار آموزش و پرورش سنگین شود، مشکلی از معلم حل نمی شود.

لاریجانی ادامه داد: با وجود افزایش بودجه آموزش و پرورش در طی سال های اخیر اما مشکلات آن همچنان باقی است که دلیل آن حجیم بودن کار و کیفی نبودن آن است.

ضرورت پرهیز از کنکور و مدرک گرایی/ چند توصیه برای رفع کاستی های بودجه ای آموزش و پرورش

رئیس مجلس همچنین با اشاره به مشکل مدرک گرایی در کشور اظهار داشت: در کشور ما نوعی بیماری کنکور و تست زنی و مدرک گرایی داریم که با فلسفه آموزش و پرورش که رشد خلاقیت و کارآفرینی است، منافات دارد و مخل آن است؛ خیلی باید به این مساله توجه شود؛ چراکه امروز بیش از آنکه به این مدارک نیاز داشته باشیم، به افراد خلاق و کارآفرین نیازمندیم و اگر مدرک گرایی اینطور تسری یابد، به آموزش و پرورش لطمه جدی می زند.

وی با اشاره به عدم تناسب آموزش های ارائه شده با نیازهای جامعه خاطر نشان کرد: اگر برنامه روشنی در این زمینه وجود داشته باشد، می توان بودجه آن را نیز از مجلس تهیه کرد؛ الان این مساله در آموزش و پرورش معلوم نیست.

لاریجانی با اشاره به چند راه حل برای رفع کاستی های بودجه ای آموزش و پرورش خطاب به مدیران آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: برنامه روشن و دقیقی برای کیفی سازی و بهینه سازی منابع به دولت و مجلس ارائه دهید؛ در این رابطه باید دید که چقدر می توان آموزش و پرورش را مردمی و چابک کرد.

رئیس مجلس افزود: در حال حاضر یک دوره گذار داریم و در آینده وضع بهتر خواهد شد؛ در این دوره گذار باید اقداماتی را انجام داد، از جمله اینکه کارها را در دو سطح برنامه ریزی کرد.

وی در توضیح این مساله عنوان کرد: سطح اول برنامه ریزی کارها باید متناسب با شرایط امروز کشور و سطح دوم متناسب با شرایط سال های بعد باید باشد که بهتر می شود.

لاریجانی همچنین با اشاره به دغدغه مدیران آموزش و پرورش در حوزه مقاوم سازی مدارس گفت: در این زمینه نیز اگر پیشنهادی دارید، به مجلس ارائه دهید، امسال می توان گام هایی در این رابطه برداشت، اما گام اصلی و نهایی را باید برای سال بعد و اجرای برنامه ششم توسعه گذاشت.

کد N799018

وبگردی