آفتاب

تاکید ایران، عراق و سوریه بر ضرورت مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی

تاکید ایران، عراق و سوریه بر ضرورت مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه یکی از اهداف برگزاری نشست سه جانبه با همتایانش از عراق و سوریه را توجه به راهکارهای مؤثر در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه دانست.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه یکی از اهداف برگزاری نشست سه جانبه با همتایانش از عراق و سوریه را توجه به راهکارهای مؤثر در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه دانست.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین امیرعبداللهیان در آغاز نشست سه جانبه معاونان وزیران خارجه ایران، عراق و سوریه افزود: نخستین نشست سه جانبه سه کشور سال گذشته در سطح وزیران امور خارجه در تهران برگزار شد و وزیران خارجه به معاونان ذی‌ربط خود مأموریت دادند که راهکارهای همکاری‌های بیش‌تر دقیق‌تر بررسی شود.

وی اضافه کرد: سه کشور ایران،‌ عراق و سوریه در سال‌های پیش اقدامات سازنده و مثبتی در مسیر مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و تقویت روند سیاسی در منطقه انجام دادند.

معاون وزیر امور خارجه اظهار کرد: در جلسه امروز با حضور هیات‌های ارشد از سه کشور با مرور آخرین وضع سیاسی و امنیتی در منطقه حساس و راهبردی خود درباره تقویت راهکارهای همکاری‌های مؤثر سه جانبه و گسترش این همکاری‌ها به سطح دیگر کشورهای منطقه گفت‌وگو می‌کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: در این نشست هم‌چنین درباره تقویت روند سیاسی در کشورهای منطقه و نیز اقدامات مؤثر در مبارزه با تروریسم،‌ افراط‌گرایی و جریان تکفیری که متأسفانه کشورهای دوست، مسلمان و راهبردی مانند عراق، سوریه و یمن را درگیر معضل و پدیده شوم تروریسم کرده است، گفت‌وگو شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هم‌چنین فیصل مقداد، قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه و نزار خیرالله، معاون وزیر امور خارجه عراق در آغاز این نشست دیدگاه‌های‌شان را درباره همکاری‌های سه جانبه در مبارزه با تروریسم بیان کردند.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه گفت: نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران از بسیاری از خطرات علیه عراق و سوریه جلوگیری کرد.

مقداد در آغاز نشست سه جانبه معاونان وزیران خارجه ایران، عراق و سوریه افزود: ما وقتی در تهران گردهم می‌آییم هدف اصلی‌مان همواره تحقق امنیت و ثبات نه فقط برای سه کشور که برای منطقه و جهان است.

وی گفت: زمانی که تلاش‌های سوری‌ها،‌ عراقی‌ها و ایرانی‌ها در چارچوب همکاری‌ها و مشارکت در مبارزه با تروریسم یکپارچه می‌شود جهان متوجه کار خیرخواهانه ما می‌شود و این نشست بازتاب مثبتی در کشورهای منطقه برجای خواهد گذاشت.

مقداد افزود: ما در کشورهای سه گانه خودمان روابط مشترک برادرانه و تاریخی داریم که نشانگر تأکید ما بر مبارزه با تندروی، تروریسم، اندیشه تکفیری و مقابله با هر اقدامی است که فضای منطقه را به هم می‌ریزد.

او اضافه کرد: ما در این همکاری به حفظ حاکمیت و استقلال کشورها اهمیت می‌دهیم و در این‌باره هیچ مرزی برای تقویت همکاری‌ها وجود ندارد. ما در این گونه نشست‌ها فقط منافع کشورهای خود را بررسی نمی‌کنیم بلکه درباره نقش تاریخی خود در منطقه در مبارزه با تروریسم، خشونت و اقدامات ویران‌گرانه گروه‌های تروریستی وارد گفت‌وگو می‌شویم.

مقداد گفت: لازم می‌دانم به برادران عزیز ایرانی بابت نقش بسیار بزرگ و سازنده‌شان در چند هفته گذشته برای پایان دادن به یکی دیگر از بحران‌ها در منطقه به ویژه توقف جنگ علیه ملت مظلوم یمن قدردانی کنم. نقش ایران در حمایت از ملت سوریه و عراق همواره ناشی از احترام متقابل و جنگ جهانی علیه تروریسم بوده است.

وی ادامه داد: بدون تردید دعوت خالصانه برادران ایرانی برای حضور در این نشست به منظور بررسی تحولات و تقویت روندهای همکاری فقط به سه کشور ما محدود نمی‌شود و تمایل اکید خود را برای گسترش این همکاری‌ها ابراز می‌داریم. بزرگ‌ترین خوشحالی این است که دیگران نیز به ما ملحق شوند، در حالی که برخی مدعی مبارزه با تروریسم هستند اما آنان را تسلیح و به عراق و سوریه اعزام می‌کنند تا بی‌گناهان را به قتل برسانند و خون فرزندان‌مان را به زمین بریزند. این کشورهای مدعی با تأمین هزینه‌های گروه‌های تروریستی در صدد هستند بافت سرزمینی عراق و سوریه را به هم بزنند.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه در بخش دیگری از سخنانش خواستار اجرایی شدن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در مبارزه با تروریسم شد.

مقداد تصریح کرد: این قطعنامه‌ها برای اجرا تصویب شده است نه صرفاً برای تفکر و به ویژه کسانی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند اما عکس آن را انجام می‌دهند در این‌باره مسوولیت دارند.

هم‌چنین معاون وزیر امور خارجه عراق گفت: ایران نخستین کشوری بود که در مبارزه با تروریسم از ما حمایت کرد.

نزار خیرالله در آغاز نشست سه جانبه معاونان وزیر امور خارجه ایران،‌ عراق و سوریه افزود: این نشست به منظور هماهنگی کشورهایی برگزار شده است که عمق استراتژیک و تاریخی در منطقه مهم خاورمیانه دارند و از محورهای راهبردی محسوب می‌شوند. معتقدیم برای مواجهه با چالش‌های بسیار مهمی که در منطقه ایجاد شده است به این هماهنگی‌ها نیاز داریم.

خیرالله گفت: داعش و سازمان‌های تروریستی در عراق چالشی در برابر جوامع اسلامی، عربی و حتی جهان محسوب می‌شوند و نخستین‌بار است که این تهدیدها تروریستی نظام کشورهای جهان را هدف قرار داده است.

به گزارش ایسنا، روز سه‌شنبه نیز نشست سه جانبه معاونان وزیران امور خارجه ایران، سوییس و سوریه با هدف بررسی ارسال کمک‌های انسان دوستانه به سوریه برگزار شد.

انتهای پیام

کد N798944

وبگردی