آفتاب

وال‌ استریت ژورنال بررسی کرد؛ گام بلندپروازانه ترکیه در مسیر توسعه صنعت اسلحه‌سازی

وال‌ استریت ژورنال بررسی کرد؛ گام بلندپروازانه ترکیه در مسیر توسعه صنعت اسلحه‌سازی

ایسنا نوشت:

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت که ترکیه به منظور کاهش تکیه‌اش بر هم‌پیمانان خود در پیمان ناتو، گام‌های تازه‌ای را در زمینه گسترش صنعت اسلحه‌سازی خود برداشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه آمریکایی وال‌ استریت ژورنال، ترکیه از دو قرن پیش بعد از اینکه امپراتوری عثمانی شمشیرها را به تفنگ و سلاح گرم بدل کرد ارتش این کشور بر سلاح و تکنولوژی نظامی غرب تکیه داشته اما رهبران امروز ترکیه تصمیم گرفتند تا این رویکرد را تغییر داده و به سمت یک استراتژی بروند که هم‌پیمانانش در ائتلاف ناتو را نگران کرده است.

این روزنامه نوشت: ترکیه اخیراً در راستای تغییر استراتژی خود، اقدامات جدیدی اتخاذ کرده و ماه گذشته تاسیسات جدیدی را به منظور آزمایش‌های موشکی و گسترش فناوری رادارهای خود ساخته است.

در واقع این اقدام گامی در جهت تلاش‌های ترکیه برای گسترش صنعت اسلحه‌سازی خود و افزایش کشتی‌های جنگی و هواپیماهای بدون سرنشین و موشک در سال‌های آتی است.

گزارشگر این روزنامه آمریکایی درخصوص این اقدام ترکیه نوشته است: ترکیه اعلام کرده که برای بازگشت به قدرت امپراتوری عثمانی به توان نظامی بیشتری نیاز دارد و باید در این مسیر استقلال داشته باشد. چراکه پیشتر احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه نیز اعلام کرده بود که علت شکست دولت عثمانی در جنگ جهانی اول نداشتن تکنولوژی‌های جنگی پیشرفته بوده است.

به نوشته این روزنامه، تغییر در سیاست ترکیه ائتلاف این کشور با غرب را تیره کرده است چرا که دو طرف نیازمند یکدیگر برای رویارویی با تهدیدات مشترک به ویژه به علت جنگ با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه هستند.

یکی از مسوولان غربی در بروکسل به تحلیلگر این روزنامه گفت: ترکیه در پی بازسازی ساختار خود است چراکه در سخنان خود بی‌طرفانه عمل نکرده است، مساله‌ای که باعث شده پیمان ناتو از آن ابراز ناخرسندی کند.

این مسوول ادامه داد: موضع ترکیه طی سالیان آتی، نه‌تنها به خاطر معاملات موشکی خود با چین بلکه به خاطر سیاست‌هایش در منطقه مشکل‌ساز خواهد شد.

این تحلیلگر در ادامه گفت: برخی مسوولان در آمریکا و بروکسل این تحولات را جزئی از سیاست‌های رجب طیب اردوغان می‌دانند که سعی می‌کند سیاست خارجه خود را مستقل کند، امری که باعث تحولات دیگر در سوریه و مصر و اسرائیل می‌شود.

5252

کد N798919

وبگردی