آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

سفیر پیشین ایران در یمن: عربستان نمی‌تواند انصار الله را از صحنه ی سیاسی یمن حذف کند

سفیر پیشین ایران در یمن: عربستان نمی‌تواند انصار الله را از صحنه ی سیاسی یمن حذف کند

وزارت دفاع عربستان در آخرین ساعات روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت‌ماه با انتشار بیانیه‌ای تجاوز به یمن که تحت رهبری این کشور از 6 فروردین‌ماه آغاز شده بود را متوقف کرد.

وزارت دفاع عربستان در آخرین ساعات روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت‌ماه با انتشار بیانیه‌ای تجاوز به یمن که تحت رهبری این کشور از 6 فروردین‌ماه آغاز شده بود را متوقف کرد.

در حالی عربستان مدعی است که دلیل توقف حملات نظامی به یمن دستیابی این کشور و دیگر هم‌پیمانانش به اهداف تعیین شده است ولی بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل خاورمیانه معتقدند که علت این توقف شکست ائتلاف طوفان قاطع در پیشبرد اهداف مشخص شده است.

اصغر قریشی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در کشور عربی یمن، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره گفت: بسیاری از تحلیل‌گران از همان ابتدا تأکید داشتند که حمله عربستان به یمن شکست خواهد خورد به خصوص اگر این حملات هوایی با حملات زمینی همراه نباشد.

او ادامه داد: حملات هوایی ائتلاف طوفان قاطع باعث تخریب‌ زیرساخت‌های یمن شد و تعدادی از مردم آواره، کشته و یا مجروح شدند ولی از نظر سیاسی برای عربستان این حمله دستاوردی نداشت.

سفیر پیشین ایران در یمن با بیان این‌که از همان ابتدا کارشناسان نظامی مصری،‌ آمریکایی و اروپایی نیز تأکید می‌کردند که اگر عربستان نتواند عملیات زمینی را همراه عملیات هوایی کند به دستاورد چندانی از این حملات دست پیدا نخواهد کرد، افزود : از طرف دیگر حمله زمینی از سوی عربستان به یمن نیز به این راحتی امکان‌پذیر نبود. در واقع با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی یمن عربستان نمی‌توانست به راحتی به یمن حمله نظامی کند و در صورتی که این کار انجام می‌داد در جریان این حمله فلج می‌شد.

وی به قبیله‌ای بودن ساختار سیاسی و زندگی یمن اشاره کرد و گفت: حدود 60 میلیون سلاح در دست مردم یمن است و اگر عربستان به صورت زمینی به یمن حمله می‌کرد در برابر یک ارتش منظم قرار نداشت. چرا که انصارالله به صورت چریکی عمل می‌کند و اصولاً یک ارتش منظم کلاسیک در برابر یک ارتش چریکی نمی‌تواند اقدام چندانی انجام دهد.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن به ضعف ارتش عربستان نیز اشاره کرد و تصریح کرد: عربستان با توجه به این ضعف تلاش کرد که از نیروهای زمینی پاکستان، ترکیه و مصر برای حمله به یمن استفاده کند که هیچ کدام جواب مثبت به عربستان ندادند.

گزارش‌ سازمان‌های بین‌المللی حاکی از آن است که در جریان تجاوز چهار هفته‌ای عربستان و هم‌پیمانانش به یمن حدود 950 نفر کشته و 3500 تن مجروح شدند. البته این آمار شامل قربانیانی که اجساد آنان به بیمارستان‌ها نرسیده است نمی‌شود.

دید‌بان حقوق بشر سازمان ملل نیز اعلام کرد، جنگنده‌های ارتش سعودی با «نقض قوانین جنگی»، شمار زیادی از شهروندان بی‌گناه یمنی را به قتل رسانده‌اند. این سازمان هم‌چنین خواستار انجام تحقیقات درباره کشته و زخمی شدن هزاران نفر از غیرنظامیان یمنی در تجاوزات ائتلاف علیه یمن به سرکردگی عربستان سعودی شده است.

قریشی با تأکید بر این‌که عربستان و هم‌پیمانانش در ائتلاف مجبور شدند که تجاوز خود را در یمن متوقف کنند، گفت:‌ در جریان این حملات تعداد زیادی از غیرنظامیان کشته شدند و برای افکار عمومی دنیا قابل قبول نبود که یک کشور ثروتمند مثل عربستان به یک کشور فقیر مثل یمن حمله کند و در واقع یکی از دلایل این عقب‌نشینی فشار افکار عمومی علیه عربستان بود.

احمدالعسیری، سخنگوی ائتلاف موسوم به طوفان قاطعیت در یک کنفرانس مطبوعاتی در شب گذشته، اظهار کرد: این ائتلاف عملیات جدیدی را در یمن به عنوان "عملیات احیای امید" آغاز خواهد کرد، در عملیات جدید اقدام سیاسی و دیپلماتیک همراه با اقدام نظامی صورت خواهد گرفت.

پس از اعلام توقف حمله نظامی عربستان به یمن، تهران، واشنگتن، قاهره و دوحه ضمن استقبال از توقف حملات عربستان و هم‌پیمانانش به یمن، حمایت خود را نسبت به ازسرگیری روند سیاسی در یمن اعلام کردند.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در یمن در مورد احتمال آغاز گفت‌وگوی یمنی- یمنی، اظهار کرد: انصارالله طرفدار گفت‌وگو است و از طرف دیگر با توجه به موقعیتی که انصارالله دارد، عربستان نمی‌تواند این گروه را از صحنه‌ی سیاسی و تصمیم‌گیری یمن حذف کند.

او با اشاره به پیشینه تاریخی فعالیت انصارالله در صعده، ادامه داد: علی عبدالله صالح چندین بار علیه صعدی‌ها و زیدی‌ها عملیات‌هایی را انجام داد و در جنگ ششم از عربستان و آمریکا نیز درخواست کرد که مداخله کنند ولی باز هم آن‌ها از این گروه کوچک در آن زمان شکست خوردند. اکنون جایگاه انصارالله در یمن متفاوت‌تراز قبل نیز شده است و عربستان به هیچ وجه نمی‌تواند این گروه را حذف کند.

پس از اعلام توقف حمله نظامی عربستان به یمن محمدالبخیتی، سخنگوی انصارالله یمن در گفت‌وگو با شبکه العالم اعلام کرد: ما هنوز نمی‌دانیم منظور عربستان از آغاز عملیات احیای امید چیست تا درباره آن موضع‌گیری کنیم. اما به دقت اوضاع سیاسی و میدانی را تحت نظر داریم.

قریشی با بیان این‌که انصارالله دارای قدرت و پایگاه مردمی گسترده‌ای در یمن است، ادامه داد: فقط زیدی‌ها طرفدار انصارالله نیستند بلکه در انصارالله پیروان مذاهب دیگر نیز حضور دارند.

او با اشاره به این‌که در یمن، زیدی‌ها و شافعی‌ها سال‌های سال در کنار هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی کرده‌اند، اظهار کرد: عربستان در یمن به دنبال این بود که تفرقه بین شیعه و سنی را دامن بزند و از این موضوع وهابی‌ها و داعشی‌ها برای قدرت گرفتن هرچه بیش‌تر استفاده می‌کردند.

ایران برای حل بحران یمن طرح چهار ماده‌ای خود را به سازمان ملل ارائه کرد و در این ارتباط نامه‌نگاری‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیکی را با برخی از کشورهای موثر در منطقه انجام داد. در همان زمان منصور هادی، رییس‌جمهور مستعفی یمن که وابسته به عربستان است با این طرح مخالفت کرد که در همان زمان تأکید بر این شد که مخاطب این طرح منصور هادی نبوده که او اقدام به مخالفت با این طرح کرده است.

در حالی که در چند روز اخیر ، اخباری از سوی رسانه‌های عربی منطقه مبنی بر میانجی‌گری کشورهایی مثل عراق، یمن و حتی الجزایر بین ایران و عربستان منتشر شده بود، روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه کشورمان پیش‌بینی کرده بود که حملات نظامی عربستان به یمن در ساعات آینده متوقف شود.

امیر عبداللهیان در آغاز نشست سه جانبه معاونان وزیران خارجه ایران، سوییس و سوریه گفت: تحولات یمن یکی از موضوعاتی است که دستگاه دیپلماسی کشورمان به آن توجه دارد و خوش‌بین هستیم که در ساعات آینده، پیرو مجموع تلاش‌هایی که شده است، شاهد توقف حملات نظامی به یمن باشیم.

قریشی با بیان این‌که علاقه زیدی‌ها به شیعیان ایران تاریخی است ادامه داد: ایران همواره اعلام کرده که از برقراری صلح در یمن استقبال می‌کند و آمادگی دارد در پیشبرد مذاکرات صلح کمک کند و همواره بر گفت‌وگوی یمنی- یمنی تأکید داشته است.

انتهای پیام

کد N798918

وبگردی