آفتاب

نشست رهبران دو قاره آسیا و افریقا؛ وعده ایجاد نظم نوین جهانی

نشست رهبران دو قاره آسیا و افریقا؛ وعده ایجاد نظم نوین جهانی

نشست رهبران کشورهای آفریقایی و آسیایی با هدف به چالش کشیدن نظم حاکم بر جهان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نشست رهبران کشورهای آفریقایی و آسیایی امروز در جاکارتا – پایتخت اندونزی- با شعار ایجاد یک نظم جهانی نوین که پذیرای قدرت های اقتصادی نوظهور باشد آغاز شد.

از مهمترین رویدادهای این نشست می توان به احتمال ملاقات رهبران ژاپن و چین در حاشیه کنفرانس اشاره کرد که نشانه ای هر چند کوچک از بهتر شدن رابطه بین این دو قدرت آسیایی است.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن در سخنانی که لحن آن به طور آشکارا متوجه پکن بود خطاب به دیگر رهبران حاضر در نشست از لزوم کنترل و نظارت بر قدرت کشورهای قویتر جهان سخن گفت.

وی همچنین با ابراز ندامت نسبت به جنگ های گذشته از عزم کشورش به اجتناب از خشونت و تلاش برای حل مناقشات بین المللی از راه های مسالمت آمیز سخن گفت.

البته هنوز مشخص نیست که سخنان امروز شینزو آبه دل «شی جینگپینگ» رئیس جمهور چین را به دست آورده باشد.    

رابطه میان توکیو- پکن در سال های اخیر به دلیل مناقشات منطقه ای و حوادثی که در گذشته تاریخی آنها روی داده همواره پر تنش بوده است.

جینپینگ نیز در صحبت های خود از لزوم شکل گیری روابط بین المللی جدید برای کمک به تقویت همکاری بین کشورهای آفریقایی و آسیایی سخن گفت و تاکید کرد که جهان متمدن موظف به حمایت از  کشورهای ضعیف به دور از هر گونه جانبداری سیاسی است.

کد N798809

وبگردی