آفتاب

تغییر فرمانداران و بخشداران در دولت یازدهم چگونه پیش می رود؟/ده ماه سخت پیش روی دولت

تغییر فرمانداران و بخشداران در دولت یازدهم چگونه پیش می رود؟/ده ماه سخت پیش روی دولت

از همان آغاز به کار دولت یازدهم که انتصاب استانداران در آن با روندی طولانی و طی 7 ماه انجام شد، قابل تصور بود که تغییر فرمانداران و بخشداران از آن هم طولانی تر خواهد بود.

زينب صفري: اين امر بارها اعتراض حامیان دولت را به دنبال داشته و البته سیاسی ترین وزارتخانه دولت را ناگزیر به پاسخگویی کرده است. این موضوع البته از دید رییس جمهور هم دور نماند تا آنجا که در روزهای پایانی سال گذشته نسبت به استفاده از افراد غیر همسو با سیاست های دولت در مناصب سیاسی تذکر داد. تذکری که با واکنش امیری سخنگوی وزارت کشور همراه بود. او کمی بعد درباره اين تذکر رئيس جمهور گفت که این خواسته رئیس جمهور لازم‌الاجرا است و به طور حتم نسبت به تغییر کسانی که با نظر دولت همسو نیستند، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.امیری این را هم گفت که تنها درصد کمی از افرادی که در دولت یازدهم از سوی وزارت کشور در مناصب سیاسی انتخاب شده اند، با گفتمان دولت همسو نبودند، اما عملکرد آنان تاکنون رضایت‌بخش بوده است و تا امروز توانسته اند مطالبات دولت را محقق سازند.

چند درصد از فرمانداران تغییر کرده اند؟

اما با افزایش انتقادها از وزارت کشور در خصوص روند تغییر مدیران استانی هفته گذشته رحمانی فضلی وزیر کشور از تغییر تعداد قابل توجهی از فرمانداران خبر داد. به گفته وزیر کشور از تعداد ۴۲۹ فرماندار در کشور ۳۹۲ نفر یعنی ۹۱درصد تغییر کردند و تنها ۳۷ مورد از دولت قبل مانده‌اند. آنگونه که رحمانی فضلی گفته است تعیین تکلیف فرمانداران باقی مانده از دولت قبل هم به زودی انجامی شود و آنها در مرحله استعلام قرار دارند. وزیر کشور بر این نکته هم تاکید کرده که در این دولت سعی شده تا فرمانداران از کادر وزارت کشور انتخاب شوند. بر اساس آماری که وزارت کشور منتشر کرده است از مجموع کل فرمانداران 308 نفر یعنی معادل 79 درصد جزء کادر وزارت کشور هستند و21 درصد باقی مانده مامور سایر دستگاه ها می باشند. این درحالی است که دردولت دهم؛ 164 فرماندار معادل 38 درصد جزء کادر وزارت کشور و 266 نفر یعنی معادل 62 درصد مامور سایر دستگاه ها بوده اند.

چند درصد از بخشداران تغییر کرده اند؟

اما بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت کشور وضعیت تغییر بخشداران به خوبی پیش نرفته و همچنان در تعداد قابل توجهی از بخش ها، بخشداران دولت احمدی نژاد مشغول به کار هستند. بر اساس این آمار از یک هزار و 58 بخشدار در کشور 588 بخشدار تا کنون تغییر کرده اند که این رقم معادل 55 درصد کل بخشداران است.بنا بر آمار وزارت کشور که ایرنا آن را منتشر کرده است، 490نفر معادل 75 درصد ازبخشداران منصوب شده دردولت تدبیرو امید جزو کادر وزارت کشور هستند و 161 بخشدار یعنی معادل 25 درصد مامور سایر دستگاه ها می باشند. این در حالی است که در دولت دهم ؛ 505 نفر معادل 48 درصد از بخشداران، جزو کادر وزارت کشور و553 نفر معادل 52 درصد مامور از سایر دستگاه ها بوده اند.

سال انتخابات و انتظارات از وزارت کشور

اما با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس در پایان سال جاری، استمرار فعالیت مدیران دولت قبل در سطح استان ها نگرانی هایی را برای حامیان دولت ایجاد کرده است. نگرانی که از چشم معاون اول رییس جمهور نیز دور نمانده و او آن را اینگونه بیان می کند:"خبرهایی که به ما می رسد این است که مخالفان دولت و وزرای پیشین به صورت جدی در اغلب استا‌نها مشغول فعالیت های انتخاباتی شده اند. این هیچ ایرادی ندارد و حق آنهاست، اما متاسفانه روش نامانوسی را در پیش گرفته اند که این نه تنها خوب نیست که مضر منافع ملی است. مخالفان دولت به صورت جدی به دنبال ایجاد نگرانی در بین نیروهای معتدل هستند. تهدیدات مختلفی صورت می گیرد و تلاش می شود نیروهای مردمی و معتدل شهرستان ها از کاندیداتوری روی گردان شوند ...".

ده ماه باقی مانده تا انتخابات بدون شک ده ماه سخت برای وزارت کشور خواهد بود. آیا وزارت کشور می تواند نگرانی حامیان دولت در سطح استان ها را برطرف کند و دست کم از ادامه فعالیت فرمانداران و بخشداران غیرهمسو با سیاست های دولت اعتدال جلوگیری کند؟ باید منتظر ماند و دید.

[keyword]2929

 

 

 

 

کد N798738

وبگردی