آفتاب

دستاورد غنی از سفر به تهران و ره‌آوردش برای ایران

دستاورد غنی از سفر به تهران و ره‌آوردش برای ایران

مسائل زیست محیطی، مسائل منطقه و مقابله با تروریسم، وضعیت مهاجران، صادرات نفت و بررسی وضعیت امنیتی و تجاری بین ایران و افغانستان از جمله مسائلی هستند که در اولین سفر رییس‌جمهور افغانستان به تهران با مقامات کشورمان مورد بررسی قرار گرفت.

مسائل زیست محیطی، مسائل منطقه و مقابله با تروریسم، وضعیت مهاجران، صادرات نفت و بررسی وضعیت امنیتی و تجاری بین ایران و افغانستان از جمله مسائلی هستند که در اولین سفر رییس‌جمهور افغانستان به تهران با مقامات کشورمان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) تهران پس از چین، پاکستان، بلژیک، انگلستان، آمریکا و سه بار سفر به عربستان سعودی مقصدی بود که اشرف غنی برای سفر و انجام مذاکره با مسئولان جمهوری اسلامی ایران برگزید.

علیرضا رجایی سرکنسول سابق کشورمان در افغانستان در گفت‌وگو با ایسنا، بحث رسیدگی به تالاب‌ها را دغدغه ای بین المللی دانست که در دیدارهای انجام شده بین رییس جمهور افغانستان با مسئولان کشورمان مورد برسی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: مسله حقآبه بین ایران و افغانستان هم از دیگر مواردی است که در این دیدارها به صورت جدی مطرح شده و قرار شد اجرایی شود و مسائل مربوط به حریررود هم در دستور کار قرارگرفت. در هرصورت دو کشور در رابطه با همزیستی مسالمت آمیز با یکدیگر تفاهم دارند و از آن جمله می‌توان به بحث مراجعت مهاجران افغان به کشورشان اشاره کرد که قرار شد با توجه به شرایط منطقه ای صورت بگیرد.

یکی از مباحثی که در حاشیه سفر غنی به تهران مطرح شد این بود که عبدالله عبدالله در این سفر همراه رییس اجرایی دولت افغانستان حضور نداشت.

در این رابطه رجایی اتفاقات اخیر در افغانستان و برخی ناامنی های ایجاد شده در این کشور را الزامی برای ماندن عبدالله در کشور دانست و ادامه داد: شرایط فعلی افغانستان ایجاب می‌کرد تا او به این سفر نیاید. البته از این پس قطعا سفرهای زیادی بین مسئولان دو کشور صورت خواهد گرفت و ممکن است در سفرهای آتی عبدالله هم غنی را همراهی کند.

رییس‌جمهور افغانستان در روز نخست حضور خود در تهران با مقام معظم رهبری دیدار کرد که در این دیدار بر نقش عالمان افغانستان در زمینه رشد و ترویج معارف اسلامی و زبان فارسی اشاره شد.

بحث مهاجران افغان در ایران نیز که از مباحث همیشگی میان مسئولان دو کشور است در صحبت های مقام معظم رهبری مورد اشاره قرار گرفته و ایشان حل مسائلی نظیر مهاجران، آب، حمل و نقل و امنیت نیز را در گرو پیگیری جدی و در قالب جدول زمان بندی دانستند.

رییس جمهور کشورمان هم که در همین دیدار حضور داشت به خطرات مشابه و فرصت های مشترک میان ایران و افغانستان اشاره کرد و خواهان آن شد که اراده سیاسی دو کشور بر پایه گسترش مناسبات دوجانبه و تقویت مشترکات باشد.

در مساله قاچاق مواد مخدر ایران بیشترین زیان را می‌بیند

در همین نشست برخی مشکلات از قبیل «مسئله تروریسم، مواد مخدر، مهاجرین و آبهای مشترک مرزی» مطرح و عنوان شد و غنی در این رابطه تاکید کرد که در مسئله قاچاق مواد مخدر، ایران بیشترین زیان را نسبت به سایر همسایگان افغانستان متحمل می شود.

رئیس جمهور افغانستان نیز صحبت هایی در رابطه با توسعه روابط دو کشور در زمینه های حمل و نقل، سرمایه گذاری و همکاری های فرهنگی و اقتصادی دو کشور داشت .

داعش همان طالبان است

طبق گفته های معاون ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، افرادی که در برخی نقاط این کشور اقداماتی شبیه داعش در عراق و سوریه را انجام می‌دهند، در واقع همان طالبان روزهای گذشته هستند که اقداماتی افراطی انجام می‌دهند.

بنابر اظهارات وی و سایر شواهد و اخبار، اعضای طالبان در برخی مناطق افغانستان، پرچم داعش را بلند کرده و قصد دارند با این اقدام ترس و وحشت در دل مردم این کشور ایجاد کنند.

علت خشک شدن هامون بررسی می شود

اشرف غنی در ادامه سفر دو روزه خود با معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص مسایل محیط زیست و گسترش همکاری های دو جانبه در این زمینه نیز گفت‌وگو کرد.

چالش بزرگ گرد و غبار، تغییرات آب و هوا و اقلیم، حفاظت از جنگل ها و تنوع زیستی، مدیریت سموم کشاورزی، حفاظت از منابع آب و خاک، توسعه آموزش به منظور توانمند سازی و ظرفیت سازی نیروهای تخصصی، مدیریت پسماند و زباله همگی از جمله مسالی هستند که قرار شد در سفر رییس‌جمهور افغانستان به تهران از طریق تبادل تفاهم نامه بین دو کشور حل و فصل بشوند.

غنی همچنین در این دیدار اعلام کرد که مطالعه و بررسی علت خشک شدن هامون و همچنین چگونگی احیا و برگشت آن به شرایط گذشته آغاز شده است.

او این طور اظهار کرد که باید تیمی تخصصی به صورت مشترک از دو کشور، برنامه ای جداگانه از سلسه اقداماتی که دو کشور ایران و افغانستان باید به صورت ضرب الاجلی برای جلوگیری از تخریب بیشتر تالاب های بین المللی هامون انجام بدهند را تهیه و تدوین و به دو کشور ارایه کنند.

دیدار رئیس‌جمهور افغانستان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان در حالی صورت گرفت که از مدتی پیش از سفر غنی به تهران سازمان‌های مردم نهاد در اعتراض به خشک شدن رود هامون و تالاب های حاشیه این رود در شهرهای مختلف ایران دست به تجمع زده و به منظور رسیدگی به این امور امضا جمع کرده‌اند.

روحانی نیز در دیدار خصوصی با اشرف غنی و هم در نشست خبری، بر تعیین حقآبه زیست محیطی برای احیای تالاب هامون تاکید و از انجام مذاکرات جدی آتی دو کشور برای رسیدن به حقآبه زیست محیطی تالاب هامون خبر داد که بر اساس آن، توافقی در چارچوب حق، عدل و انصاف به نفع دو کشور حاصل شود.

امضای دو سند همکاری وزارت خانه های ایران و افغانستان

به گزارش ایسنا، در جریان سفر اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان به تهران و پس از برگزاری نشست‌ خبری روسای‌ جمهور ایران و افغانستان، دو سند تفاهم و همکاری میان وزارت خارجه دو کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران و وزارت تحصیلات عالیه افغانستان به امضا ‌رسید.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و افغانستان گفت: ترانزیت و تجارت بین دو کشور، از برنامه‌های اصلی برای گسترش روابط تهران – کابل است.

همچنین رجایی در رابطه با حضور اشرف غنی در اتاق بازرگانی نیز این طور گفت که وزارت نفت در بحث صادرات نفت و گاز و همچنین انرژی بسیار قوی وارد شده است. هر چند در زمینه اقتصادی به دلیل نبود توازن بین ترانزیت دو کشور خیلی شرایط خوبی نداریم زیرا تعداد کامیون‌هایی که از آن طرف مرز به ایران می‌آیند و کالا خریداری می‌کنند خیلی بیشتر از کامیون‌های ما در افغانستان بوده و این به نفع ما نیست .

وی تاخیر و توقف کامیون‌ها در پشت مرزها را از جمله مسائلی دانست که در نشست فعالان اقتصادی با نمایندگان افغانستان مطرح شده است.

در راستای افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی ایران و افغانستان، اشرف غنی در آخرین روز سفر خود در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور که باحضور، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و وزرای خارجه، مالی و معادن افغانستان در اتاق بازرگانی تشکیل شد حضور یافت و در این نشست علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با تجار بر تسهیل روابط تجاری و رفت‌وآمد بازرگانان و تجار دوطرف تاکید شد.

در نهایت نیز پس از تمام این دیدارها و امضای تفاهم‌نامه ها باید دید که چقدر از موارد مطرح شده در این دو روز عملیاتی خواهند شد و اشرف غنی در اولین سفر خود به تهران چه سوغاتی را از ایران برای هموطنان خود به کابل می‌برد و این سفر چه دستاوردهایی برای ایران نیز خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N798547

وبگردی