آفتاب
/سالروز اعلام انقلاب فرهنگی/

سیدرضا اکرمی: تاریخ حسادت دشمنان ایران را ثابت می‌کند

سیدرضا اکرمی: تاریخ حسادت دشمنان ایران را ثابت می‌کند

با پیروزی انقلاب اسلامی، نیاز به تحول عمیق در فرهنگ‌های وارداتی در جامعه و خصوصاً‌ در نظام آموزشی و فرهنگی کشور احساس می‌شد؛ چراکه در نظام آموزشی کشور که پایه فرهنگ جامعه می‌باشد تحت سلطه استعمار پایه‌ریزی شده بود و تأمین کننده نیازهای اساسی جامعه اسلامی و فرهنگ اسلامی نبود.

خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به همین مناسبت با توجه به در پیش بودن سالروز اعلام انقلاب فرهنگی در 2 اردیبهشت سال 1359 توسط امام خمینی(ره) که از عمده‌ترین اهداف آن تجدیدنظر در نظام آموزش و ساختار دانشگاه‌ها و متحول ساختن آن متناسب با نیازهای کشور و تأمین استقلال سیاسی، اقتصادی و رهایی از وابستگی به شرق و غرب و نیز تصفیه دانشگاه‌ها از عناصر وابسته به استعمارگران و ابرقدرت‌ها و به طور کلی از عناصر ضدانقلاب بوده است با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدرضا اکرمی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی گفت‌وگویی داشته است که مشروح آن به شرح زیر است:

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدرضا اکرمی به گفت که در سال 59 و در زمان انقلاب فرهنگی از سوی امام (ره) در بخش عقیدتی سیاسی ارتش مشغول و پیگیر مطبوعات و مصاحبه‌ها و تحلیل‌های مربوط به موضوعات فرهنگی بوده و در نهایت در سال 63 وارد مجلس شورای اسلامی شده است که آن زمان دانشگاه‌ها باز شده بودند و کار فرهنگی کاملاً شروع شده بود.

وی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: در سال 59 و بحبوحه اعلام انقلاب فرهنگی من تقریباً 40 سال داشتم و به خاطر دارم با پیروزی انقلاب اسلامی نیاز به تحول عمیق در فرهنگ‌های وارداتی در جامعه و خصصوصاً‌در نظام آموزشی و فرهنگی کشور احساس می‌شد.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به این‌که «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قلم و بیان آزاد شده بودند»، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد از این فرصت طلایی سوءاستفاده کردند و بی‌محابا به تقابل با اسلام، قرآن، اهل بیت (ع) و تشیع پرداختند که اقدامی ناگوار و ناصحیح بود.

وی با اشاره به این‌که «در اوایل انقلاب عده‌ای در اقدامی ناگوار به بهانه آزادی قلم و بیان اصل انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن را مورد خدشه قرار دادند»، افزود: در دانشگاه‌ها به جای این‌که پس از پیروزی انقلاب دانشجو مشغول به درس خواندن و استاد نیز مشغول به تدریس شود و در کنار آن صنعت و فرهنگ کار خود را بکنند، دانشگاه‌ها تبدیل به اتاق‌های جنگ برای گروهک‌های گوناگون و به ویژه گروه‌های چپ شده بود.

وی با اشاره به این‌که «اوایل انقلاب اسلامی هر روز یک گروه چند نفری دور هم جمع می‌شدند و تحت عناوین مختلف تشکیلاتی را ساز می‌کردند»،‌ گفت: هر کدام از این گروهک‌ها خود را پیروان یک اندیشه و فرقه معرفی کرده و در جامعه تقابل به وجود می‌آوردند و حتی وقتی امام(ره) آن‌ها را نصیحت کردند و تذکر دادند که در آزادی بیان نباید به اصل انقلاب، اسلام و استقلال و آزادی خدشه وارد کرد آن‌ها نپذیرفتند.

این فعال سیاسی با بیان این‌که «در دوره قبل از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها شاهد جنگ‌های مکتبی، فرقه‌ای و گروهی بودیم»، تصریح کرد: حتی وقتی جنگ تحمیلی شروع شد افراد حاضر در این گروهک‌ها حاضر نشدند اتاق‌های خود را تعطیل کرده و برای دفاع از کلیت انقلاب و تمامیت ارضی ایران اقدام کنند و در نهایت این اندیشه مطرح شد که باید دانشگاه را از صحنه جنگ به در آوریم و سراغ انقلاب فرهنگی رویم.

وی افزود: با اعلام انقلاب فرهنگی قرار شد بررسی شود که شعارهای استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی بر اساس چه مبنایی است و قانون اساسی چه می‌گوید؛ چراکه قانون اساسی مورد قبول و امضای مردم قرار گرفته است و باید بررسی می‌شد که چه اهدافی را پیگیری می‌کند؛ بنابراین دانشگاه‌ها تعطیل شدند و ستادی برای ساماندهی دانشگاه‌ها شکل گرفت و انقلاب فرهنگی کلید زده شد.

وی خاطرنشان کرد: با اعلام انقلاب فرهنگی افراد به دنبال این بودند که با ساماندهی مناسب بتوانند اتاق‌های دانش و تحصیل را از حالت جنگ به در آورند و همه هدف‌ها و نظرها به سمت دفاع مقدس و انقلاب فرهنگی رود و بعد از تلاش‌های لازم بعد از مدتی دانشگاه‌ها باز شد و کار با سامان مناسب ادامه پیدا کرد. به نحوی که الان به جایی رسیدیم که از نظر علمی در منطقه رتبه‌های بسیار بالایی داریم. ان‌شاءالله تا پایان سند چشم‌انداز بر اساس برنامه‌ریزی‌ها رتبه اول را در منطقه از نظر علمی و فنی به دست خواهیم آورد.

اکرمی ضمن مرور خاطرات و شرایط زمان اعلام انقلاب فرهنگی به وضعیت فعلی کشور در مذاکرات گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: با بررسی حوادث تاریخی به این جمع‌بندی می‌رسیم که برای تمام مخالفان و دشمنان ما مسأله تحریم، حقوق بشر و نفت بهانه است؛ چراکه آن‌ها نمی‌خواهند ایران اسلامی، کشور قدرتمند و پیشرفته علمی شود و در این رابطه حسادت می‌ورزند.

وی تأکید کرد: وظیفه همه ماست که به این نکته اهتمام داشته باشیم و خودمان را به دستاوردهای علمی از جمله در بخش هسته‌ای برای موارد صلح‌آمیز به نقطه مطلوب برسانیم.

اکرمی همچنین به تأثیر انقلاب فرهنگی بر روند انقلاب اسلامی و فرهنگ جامعه اشاره کرد و گفت: وقتی سی و چند سال به عقب برمی‌گردیم شاهدیم آن روزها کلاس‌های درس و دانشگاه به اتاق‌های جنگ تبدیل شده بود و به نظر می‌رسید می‌خواستند اهداف انقلاب را مخدوش کنند.

این نماینده پیشین مجلس با بیان این‌که «هدف از انقلاب تنها رفتن خاندان پهلوی و عوض شدن شعارها نبود»،‌ تصریح کرد: هدف از انقلاب اسلامی این نبود که دستاوردی نداشه باشیم. بلکه می‌خواستیم انقلاب‌مان که از استکبار و استعمار نجات یافته است به استقلال علمی، سیاسی و فرهنگی برسد که حوادث آن روز در دانشگاه‌ها مانع از تحقق این هدف می‌شد.

وی تأکید کرد: با انقلاب فرهنگی و تلاش‌های لازم در این حوزه برنامه‌ریزی‌های جامعی اتفاق افتاد و با تأثیرات آن در دانشگاه‌ها و فضای جامعه توانستیم به استقلال سیاسی، فرهنگی، علمی و فرهنگی برسیم.

انتهای پیام

کد N798412

وبگردی