آفتاب

درخواست دو ژنرال بازنشسته آمریکایی و روسی برای کاهش احتمال جنگ هسته‌ای

درخواست دو ژنرال بازنشسته آمریکایی و روسی برای کاهش احتمال جنگ هسته‌ای

دو ژنرال بازنشسته آمریکایی و روسی از کشورهای خود خواستند که در راستای کاهش بروز یک جنگ هسته‌ای در اثر هشدارهای اشتباه رادارها و ماهواره‌ها گام‌های جدی بردارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از نیویورک تایمز، جیمز کارت وایت و ولادیمیر ورکین، دو ژنرال ارشد بازنشسته آمریکایی و روسی از کشورهای خود خواستند که برنامه تسلیحاتی هسته‌ای خود را که به آنها امکان حمله‌ای هسته‌ای به دیگری را در هنگام تشخیص حمله‌ هسته‌ای توسط رادارها و ماهوارها و اعلام هشدار ممکن می‌کند، محدود کنند.

در هنگام بروز هشدار مبنی بر وقوع حمله رئیس‌جمهور از زمان بروز هشدار تنها 15 دقیقه فرصت دارد که تشخیص دهد آیا هشدار اعلام شده صحیح است و آیا اینکه حمله هسته‌ای بازدارنده‌ای را علیه طرف دیگر انجام دهد یا خیر.

این دو ژنرال پیشین آمریکایی و روسی همچنین با توجه به این نکته که این بازه‌ زمانی چند دقیقه‌ای بسیار فشرده است، گفتند که امکان اتخاذ تصمیمات نادرست و اشتباه احساساتی و تحت فشارهای دیگر وجود خواهد داشت.

در گذشته نیز ارتش‌های دو کشور اطلاعات و هشدارهای اشتباهی مبنی بر احتمال در راه بودن حمله نظامی را دریافت کرده‌اند که دو کشور را تا مرز بروز یک جنگ هسته‌ای تمام عیار پیش برده است. در واقع این پدیده چندین بار رخ داده است و باید آن را جدی گرفت.

با اعتماد به هشدارهای رادارها با توجه به این که دو کشور با وجود اختلافات در مورد اوکراین در بحران به سر می‌برند، امکان این که این هشدارهای نامطمئن توسط روسای جمهور هر دو کشور جدی تلقی شود خطر بروز یک جنگ هسته‌ای را افزایش می‌دهد..

انتهای پیام

کد N798226

وبگردی