آفتاب

۵۴ شهید و ۹۰ زخمی در إب و حرض/احتمال آتش بس قریب الوقوع

۵۴ شهید و ۹۰ زخمی در إب و حرض/احتمال آتش بس قریب الوقوع

شهادت و زخمی شدن شماری دیگر از مردم یمن در استانهای إب و حجه و اخباری درباره احتمال آتش بس قریب الوقوع از مهمترین اخبار یمن است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المیادین، بر اثر حملات سعودی ها به مناطقی از استان های إب و شهر حرض در استان حجه یمن ۵۴ نفر شهید و نود نفر دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر یک منبع عربی اعلام کرد: ظرف ساعات آینده آتش بس در یمن برقرار خواهد شد.

به گفته این منبع، قاهره ظرف دو روز گذشته شاهد تحرکات و رایزنی هایی که ابوبکر القربی از شخصیت های حزب کنگره مردمی یمن با مسئولان وزارت خارجه مصر انجام داده، بوده است.

این منبع میان رایزنی های القربی در قاهره و دیدارهای سرزده و اعلام نشده سامح شکری وزیر خارجه مصر به ریاض در روز گذشته که چند ساعته بود ارتباط قائل شدند و احتمال می رود که شکری جزییات طرح و رایزنی ها با القربی را به اطلاع سعودی ها رسانده باشد.

به گفت این منابع تنها قاهره مقصد القربی نبوده است و وی به جیبوتی و واشنگتن و مسکو  و لندن نیز سفر کرده است و این سفرها محرمانه بوده است و القربی پیشنهاد میزبانی جیبوتی یا سلطان نشین عمان میان گروههای یمنی را داده است.

همزمان برخی منابع از تلاش های عمان برای ارائه یک طرح کامل برای نجات یمن و خروج آن از بحران خبر داد که شامل هفت بند؛ خروج انصارالله از همه شهرهای یمن و بازگرداندن مهمات نظامی، بازگشت عبد ربه منصور هادی، تسریع در برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زود هنگام، توافق درباره دولت جدید با حضور همه گروهها و احزاب یمنی، انصارالله تبدیل به حزب سیاسی شود و در روند سیاسی یمن مشارکت داشته باشد، برگزاری نشست بین المللی کمک کنندگان به یمن با هدف کمک به اقتصاد یمن و هفتم پیشنهاد ورود یمن به شورای همکاری خلیج فارس.

به اعتقاد ناظران عمان می تواند نقش میانجی را داشته باشد زیرا هم با سعودی ها و کشورهای حوزه خلیج فارس رابطه خوبی دارد و هم با ایران.

کد N798210

وبگردی