آفتاب
معاون فرهنگی وزیر علوم:

دانشگاهیان با اظهارنظر درباره دریاچه ارومیه هم به اقدام علیه امنیت ملی متهم می شوند!

دانشگاهیان با اظهارنظر درباره دریاچه ارومیه هم به اقدام علیه امنیت ملی متهم می شوند!

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ضیاء هاشمی در نشست روسای انجمن‌های علمی با تاکید بر این که در حوزه نظریه پردازی تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، افزود: ما تا کنون نتوانستیم به این نقطه مطلوب برسیم به گونه‌ای که در این زمینه رهبر معظم انقلاب نیز تذکر داده است ولی از سوی دیگر در تحقق این هدف مسیر دشواری را در پیش رو داریم.

معاون فرهنگی وزیر علوم تحقق این هدف را ماجرای دوغ و دریا توصیف کرد و اظهار داشت:‌دانشگاه‌ بدون آزاد اندیشی دانشگاه نیست و آزادی اندیشه، لازمه رسیدن به دانشگاه ایرانی اسلامی است و کسانی که تحقق دانشگاه اسلامی را صرفا در اصلاح ظواهر می‌دانند، مفهوم واقعی دانشگاه اسلامی را درک نکرده‌اند و حتی یک بار سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را مطالعه نکرده‌اند.

هاشمی با تاکید بر این که ما نمی‌توانیم به دغدغه‌های مثبت اکتفاء کنیم اضافه کرد: تصویب و نهادینه کردن دانشگاه اسلامی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با رشد قانون و تکیه بر خرد ورزی، عقلانیت، اعتدال و حمایت از گروه‌های قانونی است و همچنین باید در این راستا از حقوق دانشگاهیان دفاع شود.

وی با تاکید بر این که ما نیاز ضروری به رشد فرهنگ گفت‌وگو، نقد مباحث اجتماعی و ایجاد فضای سالم برای ارتقاء دانش و بینش در دانشگاه‌ها داریم تصریح کرد: علاوه بر آن ما نیازمند حمایت از اندیشه‌ورزی و جلوگیری از صدمه پذیری نخبگان در دانشگاه‌ها هستیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر این که این موارد جزو تاکیدات مقام معظم رهبری و مفاد اسناد بالادستی کشور است، خاطرنشان کرد: شعارهایی که غیر از این موارد داده شود دغدغه‌های نظام، مقام معظم رهبری و دولت نخواهد بود.

هاشمی با تاکید بر این که دانشگاه ها نیاز به کرسی‌های آزاد اندیشی دارند ادامه داد:‌هدف از این کرسی‌ها ایجاد فضای گسترده برای تضارب آرا در موضوعات علمی، سیاسی و دینی است.

همچنین ما نیاز به درگیری و جلب مشارکت دانشگاهیان در این حوزه هستیم.

وی با انتقاد از برخی که با هرگونه اعلام نظری از سوی دانشگاهیان مخالفت می‌کنند افزود: امروزه اگر کسی راجع‌به خشک شدن دریاچه ارومیه هم نقد و یا نظری داشته باشد به سادگی متهم به مخالفت با امنیت ملی می‌شود. موانع متعددی در مسیر تحقق دانشگاه اسلامی ایرانی در پیش رو داریم که مهمترین آن بوروکراسی‌های موجود در دانشگاه‌ها است که باید نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

هاشمی با اشاره به اصلاح آیین‌نامه کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: ابلاغ این آیین‌نامه گامی در جهت رفع موانع موجود در این زمینه است چرا که ما نیازمند ترویج شجاعت در نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها هستیم و بدانید که مناظره یعنی ارائه نظریه‌های متفاوت.

معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر این که ما از ضعف فرهنگ گفت‌وگو رنج می‌بریم، خاطرنشان کرد:‌ شما از احساس مسوولیت برای تامین امنیت به شکل غلط رنج می‌برید و ما نیز با موانعی همچون ماجرای دانشگاه مشهد و شیراز مواجه هستیم علاوه بر آن در بسیاری از فرمانداری‌ها نیز با مشکلاتی مواجه هستیم چرا که این عزیزان در مسیر بالادستی نظام و تحقق سند دانشگاه اسلامی و رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری گام برنمی‌دارند.

وی با اشاره به تاکیدات رییس جمهور و نظام بر رفع این موانع گفت: از سوی دیگر با حجم عظیمی از سوالات اجتماعی و سیاسی مواجه هستیم که ناگزیر به پاسخگویی علمی به آنان هستیم که این امر نیازمند جلب مشارکت دانشمندان داریم تا بتوایم با طرح این سوالات پاسخگو باشیم.

هاشمی با تاکید بر این که ما حق نداریم صورت مساله را پاک کنیم، اضافه کرد: برخی معتقدند در دانشگاه‌ها فضای رکود حاکم است ولی من این امر را تایید نمی‌کنم ولی معتقدم با آنچه که مطلوب ما است فاصله داریم.

معاون فرهنگی وزیر علوم دانشگاه مطلوب را کانون اندیشه و گهواره ایده و نظریه‌های علمی در حوزه‌های مختلف توصیف کرد و اظهار داشت: دانشگاه‌ها از رکود و رخوت و کندی بوروکراسی و فضای امنیتی حاکم بر آن رنج می‌برند.

انتهای پیام

کد N798121

وبگردی