آفتاب

تعهد گروه فارک برای حفظ آتش‌بس با دولت کلمبیا

تعهد گروه فارک برای حفظ آتش‌بس با دولت کلمبیا

گروه فارک متعهد شد تا با به رغم حمله هفته اخیر که باعث کشته شدن 11 سرباز دولتی در این کشور شد، آتش‌بس یکجانبه خود را در کلمبیا حفظ کند. گروه فارک تاکید کرد که مذاکرات صلح با دولت کلمبیا نباید به هیچ دلیلی با شکست مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت کلمبیا در پاسخ به این موضع‌گیری گروه فارک عنوان کرد، دولت نیز به این روند صلح متعهد است اما چریک‌های فارک را مقصر ازسرگیری ناآرامی‌ها می‌داند و شبه‌نظامیان این گروه با اقدامات اخیرشان اعتبار خود را از دست داده‌اند.

دولت و چریک‌های فارک نزدیک به دو سال و نیم است که در مذاکرات صلح هاوانا شرکت دارند. اما این مذاکرات هفته گذشته هنگامی که فارک ظاهراً آتش‌بس یکجانبه خود را نقض کرده و 11 تن از سربازان دولت را کشت، با مشکل مواجه شد. در این رویداد یک شورشی نیز کشته و 20 سرباز دولت زخمی شدند.

چریک‌های فارک این درگیری را یک اقدام قانونی برای دفاع شخصی در برابر نیروهای متجاوز دولت دانسته و پیشنهاد دادند، ناظران بی‌طرف در این مورد تحقیق کرده و تصمیم بگیرند که چه کسی مقصر این رویداد است.

دولت کلمبیا این رویداد را حمله‌ای بی‌شرمانه به نیروهایی که در جنوب غرب کشور در حال انجام عملیات مقابله با قاچاق مواد مخدر بودند، دانست.

ایوان مارکوئز، فرمانده چریک‌های فارک به خبرنگاران در هاوانا گفت: ما تصمیم گرفته‌ایم تا یک آتش‌بس موقت یکجانبه را درخصوص این اقدامات خصمانه برای یک دوره نامحدود که باید به یک آتش‌بس تبدیل شود، اعلام کنیم.

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا نیز متعهد حفظ مذاکرات شده و درخواست‌های مخالفان سیاسی را برای تعلیق این مذاکرات صلح رد کرد.

انتهای پیام

کد N797652

وبگردی